Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 listopada 2015 r., sygn. III SA/Po 548/15
Dnia 25 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: . Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędziowie WSA Szymon Widłak (spr.) WSA Marek Sachajko . . Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi I. B. na czynność Starosty G. z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności, II. zasądza od Starosty G. na rzecz skarżącej kwotę [...],- ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] grudnia 2014 r. I. B. wystąpiła do Starosty G. o stwierdzenie i zwrot nadpłaty opłaty w kwocie [...] zł za kartę pojazdu wydaną dla zarejestrowanego przez nią w Starostwie Powiatowym w G., po raz pierwszy na terenie kraju, samochodu [...].
W uzasadnieniu wnioskodawczyni powołała się na postanowienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 r., w sprawie C-134/07, wydane w związku z pytaniem prejudycjalnym Sądu Rejonowego w J. w sprawie P. K. przeciwko Gminie J., podnosząc że w jego świetle nakładanie opłaty za kartę pojazdu było sprzeczne z prawem unijnym i to ze skutkiem ex tunc. Jednocześnie wnioskodawczyni zaznaczyła, że powyższa sprawa winna być załatwiona w drodze aktu lub czynności, o której stanowi art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Starosta G., w odpowiedzi na wniosek, pismem z dnia [...] stycznia 2015 r., nr [...], odmówił dokonania zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu.
Uzasadniając swoje stanowisko Starosta podniósł, że wnioskodawczyni co najmniej od daty publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, wiedziała o przysługującym jej roszczeniu o zwrot nadpłaty za wydaną kartę pojazdu. Winna także spodziewać się, że ustawodawca może uregulować i ujednolicić sytuację prawną wszystkim obywateli w zakresie ich roszczeń o zwrot nadpłaconych opłat, co w ocenie organu administracji nastąpiło w ustawie o finansach publicznych, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r. Od dnia opublikowania tej ustawy (24 września 2009 r.) wnioskodawczyni powinna zdawać sobie sprawę z tego, że dalsza zwłoka w realizacji roszczenia może prowadzić do jego wygaśnięcia z uwagi na bieg terminu przedawnienia. Zdaniem organu administracji, który powołał się w tym względzie na art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, znajdujący zastosowanie na mocy przywołanej ostatnio ustawy o finansach publicznych, do rzeczonego przedawnienia w rozpoznawanej sprawie doszło.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right