Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. III SA/Po 1916/14

 

Dnia 17 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Lorych-Olszanowska Sędziowie WSA Walentyna Długaszewska (spr.) WSA Małgorzata Górecka Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Zys-Ruszkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 listopada 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi S. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ... na interpretację Ministra Finansów z dnia ... w przedmiocie podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Ministra Finansów na rzecz skarżącej Spółki kwotę ... złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

W dniu ... "S. spółka z o.o." wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.

We wniosku przedstawiono organowi podatkowemu następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji materiałów izolacyjnych z włókna drzewnego. W ramach tej działalności nabywa i zużywa na własne potrzeby energię elektryczną. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nie posiada żadnej koncesji dotyczącej energii elektrycznej. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym posiada status nabywcy końcowego. W związku z zamiarem rozpoczęcia odsprzedaży energii elektrycznej z marżą, spółka wystąpiła do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z wnioskiem o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Spółka, jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, we wrześniu i w listopadzie przedstawiła Prezesowi URE oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej, na postawie których prezes URE wpisał spółkę na listę odbiorców przemysłowych na rok 2013 oraz na rok 2014. W konsekwencji, spółka, jako odbiorca przemysłowy, zobowiązana jest przedstawiać do umorzenia przez Prezesa URE określoną ilość świadectw pochodzenia energii elektrycznej, wytworzonej z odnawialnych źródeł energii. Przepisy prawa energetycznego wymagają, aby umorzenie zostało dokonane do dnia 31 marca roku następnego po roku, za który umarzane są świadectwa. W celu spełnienia ciążącego na spółce obowiązku związanego z przedstawieniem do umorzenia świadectw pochodzenia dotyczących określonej ilości energii elektrycznej i uniknięcia konieczności uiszczenia opłaty zastępczej w odniesieniu do 2013 r. spółka nabywa od właściwych podmiotów stosowne świadectwa pochodzenia. Wypełniając swoje obowiązki spółka w dniu 11 marca 2014 r. przedstawiła Prezesowi URE świadectwa pochodzenia za 2013 r. Decyzją z dnia 21 marca 2014 r. Prezes URE umorzył przedstawione przez spółkę świadectwa pochodzenia. Zarówno na moment nabywania energii elektrycznej względem, której spółka zobowiązana była zrealizować obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2013 r., jak również w chwili umorzenia tych świadectw w marcu 2014 r. spółka posiadała status nabywcy końcowego. Jednakże spółka pod koniec kwietnia 2014 r. złożyła do Prezesa URE wniosek o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Począwszy od dnia uzyskania koncesji spółka zobowiązana będzie do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby oraz odsprzedawania nabywcom końcowym. W celu wywiązania się z obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia za 2014 r. spółka również będzie przedkładać Prezesowi URE do umorzenia świadectwa pochodzenia. Zatem w ramach wywiązania się z obowiązku za 2014 r. spółka również będzie nabywać świadectwa pochodzenia i przedstawiać je do umorzenia sukcesywnie, tak, aby Prezes URE mógł je umorzyć do dnia 31 marca 2015 r. W tym przypadku również obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2014 r. dotyczyć będzie energii elektrycznej nabytej i zużytej przez spółkę w 2014. r. Po rozpoczęciu rozliczania przez spółkę podatku akcyzowego spółka ma zamiar skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie posiadanej decyzji prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia za 2013 oraz za 2014 r., które będzie w przyszłości otrzymywać.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00