Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 listopada 2015 r., sygn. I SA/Ol 655/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Błesiński, Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski, sędzia WSA Wojciech Czajkowski (sprawozdawca), Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 19 listopada 2015r. sprawy ze skargi Gminy A na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 19 września 2013 r. Gmina (dalej jako: "Gmina", "skarżąca"), zwróciła się na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 zm.), o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi na budowę sali gimnastycznej.

Przedstawiając stan faktyczny, Gmina wskazała, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych, tj. umów użytkowania wieczystego oraz umów najmu lokali komunalnych. W 2009 r. zrealizowała inwestycję polegającą na budowie sali gimnastycznej przy Gimnazjum Publicznym, której wartość przekroczyła 15.000 zł. Umowę z wykonawcą na całość robót podpisała Gmina. W związku z inwestycją Gmina poniosła szereg wydatków udokumentowanych wystawionymi na jej rzecz fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Inwestycja była zrealizowana w zakresie zadań własnych. Gmina udostępniła nieodpłatnie salę gimnastyczną Gimnazjum, będącym gminną jednostką budżetową, która zarządza salą we własnym imieniu i na własny rachunek. Dyrektor Gimnazjum pobierał opłaty za wynajem sali od podmiotów nieuprawnionych do korzystania z tego obiektu. Opłaty dokumentowano rachunkami, na których Gimnazjum widniało jako wynajmujący. Opłaty te pobierane były przez Gimnazjum i stanowiły jego dochód. Szkoła, jako jednostka budżetowa Gminy, zobowiązana była do odprowadzenia na rachunek budżetu Gminy uzyskanych dochodów. Dla celów budżetowych uzyskane przez szkołę dochody wykazywane są w budżecie Gminy, jednakże jako dochody jej jednostki organizacyjnej. Gmina nie dokonywała rozliczeń podatku należnego z tytułu pobieranych przez szkołę opłat za wynajem sali, nie odliczyła też podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacja przedmiotowej inwestycji. W dniu 30 sierpnia 2013 r. podjęła decyzję, że sala gimnastyczna będzie udostępniana korzystającym przez samą Gminę, a nie przez szkołę, w dwojaki sposób, tj. jednocześnie w drodze odpłatnego wynajmu zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i firm, w celu np. gier zespołowych, zajęć fitness, itp., a także w drodze udostępniania/ wykorzystywania nieodpłatnego na cele gminne tj. na rzecz szkół w celu organizacji zajęć wychowania fizycznego. Z tytułu udostępniania komercyjnego sali gimnastycznej, Gmina będzie wystawiała faktury VAT, ujmowała otrzymane kwoty w rejestrach sprzedaży oraz deklaracji VAT i rozliczała podatek należny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00