Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 6 października 2015 r., sygn. II SA/Op 257/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz Protokolant Sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 października 2015 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 20 kwietnia 2015 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Opola z dnia 6 marca 2015 r., nr [...], 2) zasądza od Wojewody Opolskiego na rzecz A. P. kwotę 757 (siedemset pięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 6 marca 2015 r., nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Opolu (w skrócie: PINB), działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm. - zwanej dalej Prawo budowlane) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 - zwanej dalej K.p.a.), odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia A. P. pozwolenia na budowę polegającą na rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...] w [...]. W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 31 grudnia 2014 r. wpłynął wniosek inwestora - A. P. w sprawie rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w [...], ul. [...], na działce nr a, k.m. [...], obręb [...]. Postanowieniem z dnia 21 stycznia 2015 r. inwestor został zobowiązany do usunięcia wskazanych nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane. W zakreślonym terminie inwestor usunął nieprawidłowości dotyczące zgodności projektu budowlanego z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy w zakresie geometrii dachu rozbudowywanej części budynku, nie usunął ich natomiast w zakresie funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu. Tymczasem w projekcie budowlanym rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne opierają się na typowym dla budynków wielorodzinnych układzie grup pomieszczeń dostępnych ze wspólnej klatki schodowej na wszystkich trzech kondygnacjach. Z przedstawionego projektu nie wynika funkcjonalne połączenie części rozbudowywanej z pomieszczeniami już istniejącego budynku jednorodzinnego, a za takie nie można uznać drzwi łączących klatkę schodową na poziomie parteru części rozbudowywanej z nieokreślonym w projekcie pomieszczeniem części istniejącej. Podział rozbudowywanej części budynku na kilka samodzielnych lokali mieszkalnych jest, zdaniem organu, oczywisty w świetle zaprojektowanych łazienek i przedstawionych projektów instalacji, oddzielnego systemu ogrzewania dla części rozbudowywanej, oddzielnego układ instalacji elektrycznej, układu pionów instalacji sanitarnych (pion K3 zaprojektowany przez 3 kondygnacje, do którego podłączony jest tylko zlewozmywak na poziomie przyziemia), pionu W3 instalacji wodociągowej, który przewiduje podłączenie zlewozmywaków lub umywalek na każdej kondygnacji, pionu wentylacji grawitacyjnej (do pomieszczeń niewymagających w zabudowie jednorodzinnej takiego wyposażenia), który umożliwia zainstalowanie wyciągów kuchennych i urządzenia aneksów kuchennych. Ponadto w części opisowej oraz na rysunkach do projektów instalacji elektrycznych i sanitarnych wprost mówi się o budynku mieszkalnym wielorodzinnym, modułach mieszkalnych oraz mieszkaniach. Także kształtowanie elewacji projektowanej zabudowy jest typowe dla budynków wielorodzinnych. Powtarzalność kondygnacji wynika z powtarzalności funkcjonalnego przyporządkowania ewentualnemu przyszłemu podziałowi na odrębne lokale mieszkalne i nie znajduje odzwierciedlenia w typowym kształtowaniu elewacji zabudowy jednorodzinnej. W podsumowaniu organ stwierdził, że wobec nieusunięcia wskazanych braków, zgodnie z art. 35 ust. 3 Prawa budowlanego, po bezskutecznym upływie wskazanego terminu zmuszony był wydać decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00