Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 października 2015 r., sygn. III SA/Kr 350/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie WSA Dorota Dąbek WSA Tadeusz Wołek (spr.) Protokolant Starszy referent Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 października 2015 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 23 stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej skargę oddala.

Uzasadnienie

Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] 2014 r. nr [...] nałożył na B. K. karę pieniężną w wysokości 4 100 zł - na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2013 r. 1414 ze zm.), dalej "u.t.d.", za:

- skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do jednej godziny, oraz za każdą rozpoczętą kolejną godzinę - Ip. 5.3.1 i 5.3.2 załącznika nr 3 ustawy;

- przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut, oraz za każde rozpoczęte 30 minut - Ip. 5.2.1 i 5-2.2 załącznika nr 3 ustawy.

Powyższe ustalono podczas kontroli drogowej samochodu ciężarowego marki Volvo o nr rej. [...], przeprowadzonej w dniu 12.08.2014 r., w miejscowości T przy drodze krajowej nr [...]. Pojazdem w imieniu przedsiębiorcy kierował B. W. Realizowany był przewóz drogowy w stanie próżnym na trasie G - S. Z kontroli sporządzono protokół kontroli nr [...] z dnia 12.08.2014. Przejazd wykonywany był na podstawie wypisu z licencji nr [...] na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, udzielonej Firmie Handlowo-Usługowej B. K.

Strona złożyła wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. Powołując się na art. 92c u.t.d., wskazywała iż stwierdzone naruszenia powstały wskutek zdarzeń i okoliczności, których nie była w stanie przewidzieć.

Zdaniem organu, ujawnione podczas kontroli drogowej naruszenia, nie mają charakteru incydentalnego, ale wręcz przeciwnie są wielokrotne i rażące, co wskazuje, iż przedsiębiorca nie zapewnił prawidłowej dyscypliny i organizacji pracy w przewozach drogowych, która w pełni zapobiegałaby występowaniu tego typu naruszeń. Fakt ten potwierdza również zeznanie kontrolowanego kierowcy. B. W. zeznał, że naruszenia norm czasu pracy wynikały, głównie z charakteru przewożonych ładunków, tj. artykułów spożywczych oraz ich odbiorcy, tj. centrum dystrybucyjnego marketu "B", gdzie m. in. poprzez konieczność częstego przestawiania pojazdu podczas rozładunków, dochodziło do generowania naruszeń w zakresie czasu pracy. Kierowca dodał również, że w związku z powyższym, nie kontrolował dokładnie przerw jakie odbierał podczas oczekiwania na rozładunek pojazdu. Nie informował swojego pracodawcy o problemach w zakresie czasu pracy kierowcy, które bezpośrednio wynikały z charakteru wykonywanych przewozów. Dodał również, że z uwagi na odległość dzielącą miejsce prowadzenia działalności przez stronę i miejsce zamieszkania kierowcy, wykresówki, zdawane były bardzo rzadko, tj. (cyt.) "(...) przy okazji jak jestem w N. Ostatni raz wykresówki zdałem około 15.06.14r.".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00