Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 września 2015 r., sygn. VI SA/Wa 432/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aneta Lemiesz Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk Sędzia WSA Izabela Głowacka - Klimas (spr.) Protokolant sekr. sąd. Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2015 r. sprawy ze skargi R. Z. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
W dniach [...] i [...] sierpnia 2012 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w [...], działając
na podstawie upoważnienia nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. wydanego przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (dalej Inspektor Wojewódzki), przeprowadzili kontrolę w "[...]" Z. R., Z. Z. Spółka Cywilna, [...], [...] (dalej strona), w zakresie jakości handlowej miodów, której wyniki odnotowano w protokole nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r.,
znak [...].
Jak wynika z akt sprawy, w trakcie działań kontrolnych pobrano do badań laboratoryjnych oraz do oceny prawidłowości oznakowania próbkę reprezentującą partię miodu o nazwie: "[...]" a'370 g, z datą produkcji [...].07.2012 r., z datą minimalnej trwałości nabitą na słoiku "najlepiej spożyć przed: [...].07.2015", numerem partii: "data minimalnej trwałości jest oznaczeniem partii produkcyjnej", wielkość partii magazynowej 71,04 kg o wartości brutto 958,08 zł, wielkość partii produkcyjnej 177,60 kg o wartości brutto 2.395,20 zł. Jak wykazały przeprowadzone badania, poddana kontroli partia miodu nie spełniała jakości deklarowanej przez producenta na zgodność z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu, z uwagi na zaniżoną liczbę diastazową w trzech słoikach na trzy badane (Dz. U. 2003 nr 181 poz. 1773 ze zm.) Stwierdzono, że zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku "Szczegółowe wymagania fizykochemiczne miodu" ww. rozporządzenia, liczba diastazowa wg skali Schede powinna wynosić nie mniej niż 8, tymczasem według sprawozdania z badań parametr ten w kolejnych powtórzeniach wyniósł 3,4 ± 1,5, 3,6 ± 1,6, 3,7 ± 1,6. Jak podano, stwierdzone nieprawidłowości w oznakowaniu przedmiotowej partii miodu polegały na umieszczeniu w oznakowaniu produktu zapisu "HACCP", co sugerowało, że środek spożywczy posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie właściwości i było niezgodne z art. 6 ust. 2 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2014 r. poz. 669 ze zm.; dalej "ustawa o jakości") w związku z art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 ze zm.; dalej "ubzz").