Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 września 2015 r., sygn. III SA/Łd 695/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Janusz Nowacki Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Protokolant asystent sędziego Agata Brolik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2015 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oddala skargę.

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Celnej w [...] decyzją z dnia [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego I w [...] z dnia [...]. określającą M. D. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki MITSUBISHI PAJERO nr VIN [...], rok produkcji 2005, pojemność silnika 3 200 cm3 w wysokości 6 116 zł.

W uzasadnieniu tej decyzji wskazał, że sporny pojazd został zakupiony na podstawie faktury nr [...] z dnia [...], następnie zarejestrowany w dniu [...] jako samochód ciężarowy, dwuosobowy. W załączniku do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia [...] w pkt 8 "rodzaj pojazdu" znajduje się zapis - samochód ciężarowy, w pkt 9 - "podrodzaj" - kombi, w pkt 17 "liczba miejsc do siedzenia/ogółem" znajduje się zapis - 2, w pkt 34 "pojemność skokowa silnika" - 3 200 cm3, natomiast w pkt 43 "rok produkcji" znajduje się zapis - 2005. Zgodnie z tłumaczeniem belgijskiego dowodu rejestracyjnego jest to siedmioosobowy samochód ciężarowy. W dniu [...] Naczelnik Urzędu Celnego I w [...] przeprowadził dowód z oględzin pojazdu wraz z dokumentacją fotograficzną. Z przeprowadzenia powyższego dowodu został sporządzony protokół. M. D. wraz z pełnomocnikiem odmówili podpisania protokołu. Uwagi i zastrzeżenia do protokołu pełnomocnik wniósł w piśmie z dnia [...]. W dniu oględzin pełnomocnik skarżącego złożył pismo z dnia [...] wraz z oświadczeniem skarżącego, zgodnie z którym nabył on pojazd w związku z prowadzoną działalnością hodowlaną, w tym zwłaszcza do przewozu psów na wystawy krajowe i zagraniczne oraz do transportu wszelkich niezbędnych sprzętów do pobytu psów na wystawach oraz odpowiedniej prezentacji psów podczas pokazów. W wyniku kolejnych oględzin przeprowadzonych w dniu [...] stwierdzono, że jest to pojazd pięciodrzwiowy, całkowicie przeszklony, zarejestrowany jako ciężarowy, dwumiejscowy. Posiada on jeden rząd siedzeń (miejsce kierowcy i pasażera). Jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki. Za siedzeniami znajduje się metalowa krata, zamontowana za pomocą metalowych zaczepów i śrub do podsufitki, rozdzielająca przestrzeń wewnętrzną samochodu na dwie części: pasażerską i przeznaczoną do przewozu towarów. Wygląd elementów i sposobu mocowania kraty rozdzielającej wskazuje na to, że nie jest to mocowanie fabryczne. Od połowy tylnych oparć do kratki przymocowana została za pomocą śrub płyta z dykty, która na dole przymocowana jest do płaskiej płyty pokrytej wykładziną filcową oraz dywanikiem gumowym. Płyta ta przykrywa oryginalną podłogę na przestrzeni od wcześniej wspomnianej płyty pionowej do tylnych piątych drzwi. Pojazd posiada czworo uchylnych drzwi bocznych oraz dostęp do części bagażowej przez tylne piąte drzwi. Oboje tylnych bocznych drzwi wyposażono w szyby opuszczane elektrycznie, z możliwością regulacji z pozycji kierowcy. Pojazd posiada zaślepione miejsca na rączki dla ewentualnego drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Na podsufitce znajdują się kratki nawiewów umiejscowione tuż za drugim i trzecim słupkiem w części za kratką. W obudowie trzeciego i czwartego słupka, znajdują się zaklejone otwory na wyjście pasów bezpieczeństwa dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. W części bagażowej pojazd posiada uchylne okna. Podsufitka jest jednolita na całej długości pojazdu. Brak jest możliwości stwierdzenia miejsc kotwiących dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń - konieczny byłby demontaż płyty przykrywającej oryginalną podłogę pojazdu. Pojazd posiada takie elementy wyposażenia jak: szyberdach, skórzaną tapicerkę siedzeń, elektrycznie regulowane siedzenia, dwie poduszki powietrzne oraz elektrycznie regulowane lusterka boczne. W samochodzie po przeprowadzeniu pierwszych oględzin w dniu [...] zostały dokonane zmiany. Usunięto rączki dla pasażerów ewentualnego drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Została przymocowana płyta przykrywająca oryginalną podłogę pojazdu, uniemożliwiająca stwierdzenie miejsc kotwiących dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. W konsekwencji organ I instancji stwierdził, że pojazd ten został wyprodukowany jako samochód jednobryłowy, przystosowany do przewozu co najmniej siedmiu osób. Następnie pojazd został dostosowany, jeszcze na terenie Belgii, do przewozu towarów, jednocześnie nie tracąc cech charakterystycznych dla pojazdu osobowego. Zatem nigdy nie został przystosowany do wersji ciężarowej, przeznaczonej wyłącznie do przewozu towarów. Pojazd został wyprodukowany jako osobowy. W momencie nabycia wewnątrzwspółnotowego bez wątpienia posiadał cechy charakterystyczne dla samochodu osobowego. Świadczą o tym cechy pojazdu stwierdzone w wyniku jego oględzin, charakterystyczne dla samochodu osobowego elementy wyposażenia pojazdu za pierwszym rzędem siedzeń w postaci: zaślepionych miejsc dla rączek do podtrzymywania na bokach podsufitki dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, kieszeni zamontowanych z tyłu oparć przednich foteli przeznaczonych dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń, występowania w tapicerce bagażnika otworów umożliwiających zamontowanie pasów bezpieczeństwa pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzisk, występowania kratek nawiewów umiejscowionych tuż za drugim i trzecim słupkiem w części za kratką, przeznaczonych dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, elektrycznie opuszczanych szyb w tylnych bocznych drzwiach z możliwością regulacji z pozycji kierowcy, uchylnych okien w części bagażowej, znajdującej się za trzecim słupkiem, jednolitej podsufitki na całej długości pojazdu. Do wyliczenia podatku akcyzowego jako podstawę opodatkowania przyjęto kwotę 7 865 euro wskazaną na fakturze z dnia [...], tj. 32 884 zł (7 865 euro x 4,1810 - kurs waluty z dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. [...]). Cena samochodu tej marki na rynku polskim na podstawie notowania według programu CARWERT firmy EUROTAXGLASS'S w miesiącu lutym 2012r. wynosiła 41 500 zł brutto (28 448 zł netto). W konsekwencji organ I instancji stwierdził, że kwota za jaką nabyto pojazdu nie odbiega znacznie od średniej wartości rynkowej podobnego pojazdu na terenie kraju. Do wyliczenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym organ I instancji zastosował stawkę 18,6 %.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00