Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 lipca 2015 r., sygn. II SA/Wa 297/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska (spr.) Sędziowie WSA Anna Mierzejewska Janusz Walawski Protokolant starszy sekretarz sądowy Dorota Kwiatkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2015 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby - oddala skargę -
Uzasadnienie
Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego (dalej: Szef CBA) decyzją z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., utrzymał w mocy swoją wcześniejszą decyzję personalną z dnia [...] listopada 2014 r., nr [...] o zwolnieniu A.S. (wcześniej A.G.) ze służby.
Do wydania powyższych decyzji doszło w następującym stanie faktycznym
i prawnym:
Szef CBA pismem z dnia [...] sierpnia 2014 r. zawiadomił funkcjonariusza A.G. o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zwolnienia jej ze służby na podstawie art. 64 ust. 2 pkt 7a ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 1411), powoływanej dalej jako "ustawa o CBA".
Następnie Szef CBA, działając na podstawie art. 64 ust. 2 pkt 7a ustawy
o CBA, decyzją personalną z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] zwolnił A.G. ze służby w CBA z dniem [...] grudnia 2014 r. Na podstawie art. 108 k.p.a. decyzji tej Szef CBA nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że trwałość stosunku służbowego funkcjonariusza dotyczy ochronnego okresu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby, po którego upływie Szef CBA może podjąć kroki zmierzające do jego rozwiązania. Organ wskazał, że w jego ocenie, fakt korzystania przez funkcjonariusza ze zwolnień lekarskich przez tak długi okres czasu nie pozostaje bez wpływu na właściwe funkcjonowanie i realizację zadań służbowych w jednostce organizacyjnej, w której pełni służbę. Zdaniem organu, nie wymaga również dowodzenia fakt, że służby specjalne, do których zalicza się również CBA, funkcjonują w oparciu o model zbudowany na hierarchicznej strukturze podporządkowania, zdyscyplinowaniu i dyspozycyjności swoich funkcjonariuszy - a ich wysoki poziom sprawności psychofizycznej i ogólnego stanu zdrowia odgrywa ważną rolę. W tej sytuacji nie można pozbawić przełożonych prawa doboru odpowiedniej kadry i pozostawienia w służbie tylko tych funkcjonariuszy, którzy m.in. z uwagi na stan swojego zdrowia będą w stanie realizować przydzielone im zadania.