Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 lipca 2015 r., sygn. I SA/Ol 288/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski sędzia WSA Jolanta Strumiłło (sprawozdawca) Protokolant referent stażysta Milena Małyszko po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 lipca 2015r. sprawy ze skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]", nr "[...]", w przedmiocie określenia kwoty długu celnego, podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Ol 288/15
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" . Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia "[...]". w przedmiocie określenia kwoty długu celnego kwoty podatku akcyzowego, kwoty podatku od towarów i usług oraz kwoty opłaty paliwowej w związku z wprowadzeniem na obszar celny Wspólnoty benzyny silnikowej. Organ I instancji określił kwotę długu celnego w wysokości 285,00 zł, kwotę podatku akcyzowego w wysokości 3375,00 zł, kwotę podatku od towarów i usług w wysokości 2423,00 zł oraz kwotę opłaty paliwowej w wysokości 225,00 zł, w związku z wprowadzeniem na obszar celny Wspólnoty w benzyny silnikowej w ilości 7930 litrów w zbiorniku pojazdu Ford Econoline 150 o nr VIN "[...]"
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że z akt sprawy wynika, iż w trakcie przekraczania granicy obszaru celnego Unii Europejskiej w dniach 28-09-2012r.,03- 10-2012r., 04-10-2012r., 05-10-2012r. ,06-10-2012r. ,08-10-2012r., 10-10-2012r.,11- 10-2012r., 12-10-2012r., 15-10-2012r., 17-10-2012r., 18-10-2012r., 23-10-2012r.,24- 10-2012r., 28-10-2012r., 30-10-2012r., 02-11-2012r., 07-11-2012r., 08-11-2012r.,15- 11-2012r., 16-11-2012r., 22-11-2012r., 03-12-2012r., 04-12-2012r., 6-12-2012r.,10-12- 2012r., 13-12-2012r., 17-12-2012r., 18-12-2012r., 19-12-2012r., 20-12-2012r.,28-12- 2012r., 02-01-2013r., 12-01-2013r., 15-01-2013r., 16-01-2013r., 17-01-2013r.,19-01- 2013r., 18-02-2013r., 19-02-2013r., 20-03-2013r., 21-03-2013r., 22-03-2013r., 25-03- 2013r., 26-03-2013r, M. B.deklarował na przejściu granicznym w B. przywóz w zbiorniku pojazdu Ford Econoline 150 o nr VIN "[...]", 180 litrów benzyny silnikowej, poświadczeniem czego było złożenie przez kierowcę deklaracji, które stanowią załączniki do protokołów przyjazdu do RP. Zdaniem organu celnego przywóz paliwa nastąpił w niestandardowym zbiorniku, co potwierdzają zgromadzone dowody w postaci pisma producenta pojazdu z dnia 23-09- 2013 r. oraz opinii technicznej nr "[...]"r., sporządzonej przez rzeczoznawcę techniki samochodowej Z. K.W związku z powyższym benzyna silnikowa przywieziona na obszar celny Unii Europejskiej w takich zbiornikach nie podlegała zwolnieniu z należności celno-podatkowych. Organ podkreślił, że zgodnie z art. 107 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych(Dz.Urz.WE L 324 z 10.12.2009 r., str. 41) paliwa przewożone w standardowych zbiornikach prywatnych i handlowych pojazdów mechanicznych oraz motocykli wjeżdżających na obszar celny Wspólnoty zwolnione są z należności celnych przywozowych. Powyższy przepis nakłada konieczność występowania w pojeździe tzw. standardowego zbiornika, aby można było zastosować zwolnienie celne. Pojęcie standardowego zbiornika nie może być przy tym interpretowane dowolnie, ponieważ zostało ściśle zdefiniowane w ust. 2 lit. c) art. 107 przedmiotowego rozporządzenia. Podstawowym warunkiem uznania zbiornika znajdującego się w pojeździe za standardowy, wspólnym dla wszystkich definicji jest, aby był on taki sam, jak zbiorniki na stałe zamontowane przez producenta we wszystkich pojazdach mechanicznych takiego samego typu jak dany pojazd.