Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 maja 2015 r., sygn. II SA/Sz 1157/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz,, Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 maja 2015 r. sprawy ze skargi S. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie usunięcia drzew bez zezwolenia I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz skarżącej S. K. kwotę [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji przesłał do Urzędu Gminy zgłoszenie J. S. z dnia [...] r. dotyczące wycięcia[...] , które rosły przy jego działce. Zawiadamiający wskazał, że drzewa wycięli państwo A. - bez zgody współwłaścicieli nieruchomości oraz bez zgody administracyjnej.
W związku z powyższym pismem, Burmistrz Gminy wszczął postępowanie administracyjne w sprawie usunięcia drzew bez zezwolenia.
Decyzją z dnia [...] r. wymieniony organ umorzył postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że z uzyskanej w trakcie przeprowadzonego postępowania ekspertyzy dendrologicznej wynika, iż drzewa będące przedmiotem postępowania były w wieku poniżej 10 lat.
Odwołanie od powyższej decyzji wniosła S. K., zarzucając jej m.in. naruszenie art. 83 ust. 1 i ust. 6 pkt 4 oraz art. 88 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w wyniku uznania, że wycięte drzewa były w wieku poniżej 10 lat, a zatem ich usunięcie nie wymagało zezwolenia, art. 84 Kodeksu postępowania administracyjnego w wyniku dopuszczenia jako dowodu opinii sporządzonej przez osobę powołującą się na uprawnienia, których nie posiada, a zatem do dopuszczenia dowodu sporządzonego w warunkach oszustwa, podczas gdy organ, dopuszczając opinię biegłego, jako dowód, zobligowany jest do sprawdzenia i potwierdzenia, czy biegły posiada rzeczywiście uprawnienia na jakie się powołuje, a także art. 81 Kodeksu postępowania administracyjnego w wyniku uznania za udowodnioną okoliczność faktyczną, co do której strona nie mogła się wypowiedzieć odnośnie przeprowadzonych dowodów, a to w wyniku braku stosownego wezwania w sprawie wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego w fazie między zakończeniem postępowania wyjaśniającego a wydaniem decyzji.