Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 maja 2015 r., sygn. III SA/Gl 586/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury, Sędzia WSA Marzanna Sałuda (spr.), Protokolant Izabela Maj- Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2015 r. przy udziale - sprawy ze skargi I.K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r., nr [...] , Dyrektor Izby Celnej w K. , powołując art. 233 § 1 pkt 1 oraz art. 72 §1 pkt 1 i art. 73 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., 749, dalej powoływana jako ustawa O.p.) po rozpoznaniu odwołania przedsiębiorcy I. K. działającej pod firmą "A" w O. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. nr [...] z dnia [...] r. odmawiającą stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w kwocie [...] zł w podatku akcyzowym w związku ze złożeniem deklaracji AKC-U z 15 grudnia 2005r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju smarowego i oleju hydraulicznego.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Pismem z dnia [...] r. I. K. reprezentowana przez pełnomocnika zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w K. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego za 2005 r. jako nienależnie pobranego oraz o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego w łącznej kwocie [...] zł. Wniosek został uzupełniony kolejnymi pismami z 25 z czerwca 2010r., 21 lipca 2010r., 23 lipca 2010r., 6 sierpnia 2010r., do których załączono korekty deklaracji AKC-U oraz ostatecznie skorygowano żądaną kwotę zwrotu do [...] zł. W korekcie deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego zadeklarowano podatek akcyzowy od olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 1981 w kwocie 0 zł.
We wniosku wskazała, iż podatek był nienależny gdyż świetle wspólnotowych regulacji dotyczących podatku akcyzowego ( art. 2 ust. 4 Dyrektywy Energetycznej) wewnątrzwspólnotowe nabycie olejów smarowych przeznaczonych do innych celów niż opałowe i napędowe nie podlega opodatkowaniu . stosownie do art. 20 ust. 1 Dyrektyw energetycznej oleje smarowe nie podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania uregulowanym w Dyrektywie Horyzontalnej. Zgodnie zaś z orzecznictwem ETS i utrwalonym stanowiskiem doktryny zasada pierwszeństwa praw wspólnotowego nad prawem krajowym sprowadza się do zakazu stosowania, stanowienia i utrzymywania w mocy przepisów krajowych, które są sprzeczne z prawem wspólnotowym.