Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 maja 2015 r., sygn. III SA/Gl 475/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury, Protokolant Izabela Maj- Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2015 r. przy udziale - sprawy ze skargi I.W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K., na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 oraz art. 73 § 2 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej w skrócie O.p.), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w R. z dnia [...] r. nr [...] odmawiającą I. W., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą "A" w G., stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju smarowego, dla którego obowiązek podatkowy powstał w dniu [...] 2008 r.
Decyzję wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wnioskiem z dnia [...] 2010 r. skierowanym do Naczelnika Urzędu Celnego w R. I. W., reprezentowana przez pełnomocnika, m.in. na podstawie art. 72 § 1, art. 78 § 1 i art. 79 § 2 pkt 1a O.p. wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł oraz zwrot nadpłaconego podatku wraz z odsetkami, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym oleju smarowego (CN 2710 19 81), dla którego obowiązek podatkowy powstał w dniu [...] 2008 r. Do wniosku załączyła korektę deklaracji AKC-U nr [...] z dnia [...] 2010 r.
W uzasadnieniu wniosku pełnomocnik podniósł, iż strona w latach 2007-2010 dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów mineralnych smarowych uiszczając akcyzę. Oleje te, wykorzystywane do celów innych niż paliwo silnikowe lub opałowe, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą, gdyż polskie przepisy akcyzowe, zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r., Nr 29, poz.257 ze zm.) oraz aktualnie obowiązującej ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie traktują olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż paliwo silnikowe lub opałowe, jako wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Z kolei stosowne przepisy Dyrektywy Energetycznej (2003/96/WE) nie obejmują swoim zakresem przedmiotowym wspomnianych olejów smarowych jako wyrobów zharmonizowanych. Produkty energetyczne, jakimi są oleje mineralne objęte kodem CN 2710, są wyrobami zharmonizowanymi i podlegają akcyzie w ramach zharmonizowanego systemu określonego w przepisach wspólnotowych, jeśli są wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub paliwa do ogrzewania. Natomiast nie podlegają temu podatkowi, stosownie do art. 2 ust. 4 lit. b Dyrektywy Energetycznej, produkty energetyczne wykorzystywane do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania. Skoro prawodawstwo wspólnotowe wyłącza z zakresu opodatkowania podatkiem akcyzowym wyroby energetyczne wykorzystywane dla innych celów niż paliwo napędowe lub opałowe, to tym samym brak jest podstaw do traktowania oleju smarowego jako produktu akcyzowego zharmonizowanego. Czynności związane z tego typu produktami, a więc ich nabycie wewnątrzwspólnotowe, import i sprzedaż na terenie kraju, nie podlegają akcyzie. Zatem przepisy krajowe przewidujące opodatkowanie transakcji tymi olejami, przy jednoczesnym wprowadzeniu wysokich wymagań, których spełnienie determinuje uzyskanie prawa do zwolnienia podatkowego, należy uznać za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Również przyjęcie przez ustawodawstwo polskie olejów smarowych za należące do grupy wyrobów podlegających akcyzie, niezależnie od ich zastosowania, wbrew zapisom dyrektywy energetycznej, sprawia, iż występuje niezgodność pomiędzy zapisami krajowymi a wspólnotowymi.