Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 15 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Wr 54/15
Wstrzymanie wykonania aktu
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marcin Miemiec po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2015 r., na posiedzeniu niejawnym, w sprawie ze skargi W. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] października 2014 r. Nr [...] w przedmiocie obowiązku zwrotu nadmiernie otrzymanych dopłat do biletów ulgowych, wniosku skarżącego o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] grudnia 2014 r. skarżący wniósł skargę na opisaną w osnowie decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. W piśmie z dnia [...] marca 2015 r. skarżący zawarł wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu wniosku podał, że skutecznie wszczął postępowanie sądowoadministracyjne od postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] października 2014r., [...] utrzymującego w mocy decyzję Marszałka Województwa D. z dnia [...] sierpnia 2014 r., [...] nakazującą skarżącemu zwrot 172 680,65 zł tytułem dotacji udzielonej z budżetu Państwa do biletów ulgowych. Wskazał, że wezwaniem z dnia [...] marca 2015 r. został wezwany przez organ administracyjny I instancji do zwrotu ww. dotacji w terminie siedmiu dni od doręczenia wezwania pod rygorem wszczęcia postępowania egzekucyjnego bez odrębnego wezwania. Podkreślił, że w przypadku wszczęcia przez organ postępowania egzekucyjnego zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody oraz trudnych do odwrócenia skutków. Wysokość zwrotnej dotacji orzeczonej w postępowaniu administracyjnym stanowi dla przedsiębiorstwa prowadzonego przez skarżącego ogromną sumę, której przymusowy zwrot w toku postępowania administracyjnego skutkowałby jego definitywną likwidację, a nawet upadłością. Skarżący - jak wskazał - ma zaś uprawnienie do dochodzenia swoich praw i ochrony interesu prawnego w toku postępowania sądowoadministracyjnego. Możliwość prowadzenia postępowania egzekucyjnego w administracji na obecnym etapie sprawy stanowiłoby przedwczesne narażenie skarżącego na szkodę wielkich rozmiarów. Dlatego też, zdaniem skarżącego, uznać należy, że zachodzą przesłanki z art. 61 § 3 p.p.s.a. uzasadniające wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.