Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 1 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Po 1640/14
Dnia 01 kwietnia 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Sokołowska (spr.) Sędziowie WSA Mirella Ławniczak WSA Marek Sachajko Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi Z W na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] 2014 roku nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] określającą Z, prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą x, zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości [...] zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki M, rok produkcji 1998.
Decyzja organu I instancji została wydana na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 i § 3, art. 47 § 3, art. 51 § 1, art. 53 § 1, § 3 i § 4, art. 54 § 1 pkt 7, art. 63 § 1, art. 207 Ordynacji podatkowej oraz art. 2 pkt 9, art. 3 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 4, art. 104 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, ust. 11, art. 105 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752), po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, wszczętego z urzędu postanowieniem z dnia 9 maja 2014 r.
Odwołujący nie zgodził się z klasyfikacją powyższego samochodu do pozycji CN 8703.
Zdaniem strony sporny pojazd nie jest samochodem osobowym (karetką sanitarną transportową), lecz jest samochodem specjalnym - karetką pogotowia ratunkowego. Jest wyposażony w sprzęt medyczny, dzięki któremu można w razie potrzeby ratować życie poszkodowanym osobom na miejscu zdarzenia.
Organ odwoławczy w uzasadnieniu decyzji wskazał m. in. na treść art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j. t. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej u.p.a., wyjaśniając, że do celów poboru akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej(Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. str. 1, ze zm., dalej jako "Rozporządzenie"). W dalszej kolejności organ podkreślił, że rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy sprowadza się do ustalenia czy ww. przedmiotowy pojazd powinien być przyporządkowany do pozycji CN 8703, do której klasyfikuje się pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, czy też do pozycji CN 8705, do której klasyfikuje się pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów. Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają bowiem jedynie samochody osobowe objęte pozycją 8703.