Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Lu 897/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zalewski, Sędziowie Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak (sprawozdawca), Sędzia WSA Grzegorz Wałejko, Protokolant Sekretarz sądowy Sylwia Bałaban, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi A. B. na uchwałę Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 5 września 2011 r. nr X/102/11 w przedmiocie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych zaliczonych do kategorii: dróg krajowych, dróg wojewódzkich, dróg powiatowych i dróg gminnych których zarządcą jest Prezydent Miasta Biała Podlaska, na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miasta B. P., działając m.in. na podstawie art. 40 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260, ze zm.; dalej: u.d.p.), podjęła dnia [...] września 2011 r. uchwałę Nr [...], w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych zaliczonych do kategorii: dróg krajowych, dróg wojewódzkich, dróg powiatowych i dróg gminnych których zarządcą jest Prezydent Miasta B. P., na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Pismem z dnia 16 maja 2014 r. pełnomocnik A. B. wezwał Radę Miasta do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę uchwały i obniżenie rocznej stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego. W wezwaniu podniesiono, że uchwała narusza przepisy ustawy o drogach publicznych przez nieuwzględnienie ustawowych kryteriów ustalania stawki opłaty, ustalenie rażąco wysokiej stawki opłaty. Zarzucono również naruszenie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej poprzez tworzenie niekorzystnych warunków do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej.
W odpowiedzi Rada Miasta B. P. podjęła uchwałę nr [...] z dnia [...] czerwca 2014 r., w której nie uwzględniła wezwania do usunięcia naruszenia prawa. W uzasadnieniu Rada wskazała, że uwzględniła kryteria ustawowe dotyczące wysokości stawek opłat, w równym stopniu traktuje zarządców infrastruktury technicznej a zróżnicowanie rocznych stawek opłat jest uzasadnione charakterem i parametrami sieci umieszczanych w pasach drogowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right