Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 kwietnia 2015 r., sygn. IV SA/Gl 608/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Matan Sędziowie Sędzia WSA Renata Siudyka Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.) Protokolant Specjalista Magdalena Kurpis po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi E.F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie świadczeń rodzinnych uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...]r. nr [...]
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. decyzją z dnia [...] r. nr [...] stwierdziło nieważność decyzji Prezydenta Miasta B. z dnia [...] r. wydanej w przedmiocie przyznania prawa do świadczeń rodzinnych na dzieci skarżącej E. F.; J.F., N.F. i M. F..
W wyniku rozpoznania wniosku E. F. o ponowne rozpatrzenie sprawy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. decyzją z dnia [...] r. utrzymało w mocy własną decyzję z dnia [...] r. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że w dniu 2.01.2014 r. do organu I instancji wpłynęło pismo Zastępcy Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej W., z którego wynika, że w sprawach dotyczących uprawnień E. F. do zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami na okres zasiłkowy 2013/2014 mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych. Organ dodał, że z informacji przekazanej przez brytyjską instytucję właściwą w zakresie świadczeń rodzinnych wynika, iż P. G. od 13.10.2010 r. wykonuje działalność zawodową na terenie W. Organ odwoławczy wskazał, że w związku z powyższym ustalono, że w przedmiotowej sprawie od dnia 13.10.2010 r. P. G. w zakresie świadczeń rodzinnych podlega ustawodawstwu innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Organ stwierdził, że na mocy przepisów wspólnotowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 883/2004 z dnia 29.04.2004r.) P. G. był uprawniony do ubiegania się w W. o świadczenia rodzinne w odniesieniu do członków swojej rodziny, którzy zamieszkują w innym Państwie Członkowskim, tak jakby zamieszkiwali na terytorium tego państwa. Następnie wskazał, że wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie od dnia 13.10.2010 r. mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Przytoczył art. 23a ustawy o świadczeniach rodzinnych i stwierdził, że w związku z zaistniałą sytuacją - zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych - organem właściwym do prowadzenia postępowania w tej sprawie i do wydania decyzji był Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w K., który pełni funkcje instytucji właściwej w związku z udziałem Rzeczpospolitej Polskiej w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Podniósł, że z tego powodu, decyzja Prezydenta B. została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości i dlatego należało stwierdzić jej nieważność (art. 156 § 1 pkt 1 kpa). Podkreślił, że przepisy o właściwości mają charakter bezwzględnie obowiązujący oraz że art. 19 kpa nakłada na organ administracji publicznej obowiązek przestrzegania z urzędu właściwości rzeczowej, miejscowej i instancyjnej. Dodał, że obowiązek ten ciąży na organie w momencie wszczęcia postępowania, jak również w każdym stadium postępowania administracyjnego. Ponadto podniósł, że organ niewłaściwy nie dysponuje zdolnością prawną do prowadzenia postępowania i podjęcia aktu jurysdykcyjnego rozstrzygającego o prawach i obowiązkach stron.