Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 marca 2015 r., sygn. VI SA/Wa 3285/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aneta Lemiesz Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Protokolant ref. staż. Łukasz Kawalec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 marca 2015 r. sprawy ze skargi S. w K. na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżone postanowienie i utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w K. z dnia [...] marca 2014 r.; 2. stwierdza, że uchylone postanowienia nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz skarżącej S. w K. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z [...] lipca 2014 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny na podstawie art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 oraz art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.), oraz art. 144 k.p.a. w zw. z art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 31 § 1 pkt 1, po rozpatrzeniu odwołania Ś. w K. utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z [...] marca 2014 r., odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ odwoławczy przypomniał przebieg postępowania w sprawie wyjaśniając m.in., że pismem z dnia [...] stycznia 2014 r. Ś. w K. wniosła o wszczęcie postępowania administracyjnego i zbadanie w jego ramach, zgodnie z kompetencjami wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, zgodności z prawem postępowania podmiotu K. Sp. z o.o. w aptece ogólnodostępnej położonej w Z. przy ul. [...] w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne, dotyczących działalności reklamowej aptek.
We wniosku Ś. w K. wskazała, że z posiadanych przez nią informacji wynika, że podmiot działający pod firmą K. Sp. z o.o. prowadzi działania reklamowe polegające na prowadzeniu programu 60+, którego organizator wraz z B. S.A. obiecuje korzyści w postaci tańszych leków oraz innych bonusów. Skarżąca podniosła, że jest organizacją społeczną, której cele statutowe a także interes społeczny uzasadniają wszczęcie postępowania administracyjnego. Dodała nadto, że jej udział w postępowaniu jest uzasadniony potrzebą sprawowania pieczy nad właściwym wykonywaniem zawodu farmaceuty aby chronić zdrowie publicznej.