Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 31 marca 2015 r., sygn. II SA/Kr 112/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariusz Kotulski Sędziowie: WSA Magda Froncisz (spr.) WSA Beata Łomnicka Protokolant: st. sekr. sąd. Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 marca 2015 r. sprawy ze skargi A.B. na postanowienie nr [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 31 października 2014 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania skargę oddala.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Z. postanowieniem nr [...] z dnia 27 sierpnia 2014 r., znak: [...], na podstawie art. 61a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku A. B. w sprawie legalizacji budynku mieszkalnego położonego na dz. ewid. [...], [...] i [...] obręb [...] w Z. odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie legalizacji budynku mieszkalnego jednorodzinnego wykonanego bez wymaganego pozwolenia na budowę na dz. ewid. [...] i [...] obręb [...] w Z..

W uzasadnieniu organ wskazał, że decyzją z dnia 27 stycznia 2014 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Z. nakazał inwestorowi A. B. rozbiórkę będącego w budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego położonego na działkach ewid. nr [...] i [...] obr. [...] w miejscowości Z. - wykonanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. Następnie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. decyzją z dnia 15 maja 2014 r. nr [...] r. znak: [...] utrzymał w/w decyzję w mocy. W dniu 9 lipca 2014 r. organ nadzoru budowlanego wystawił zobowiązanej upomnienie wzywające do dobrowolnego wykonania obowiązku pod rygorem wszczęcia postępowania egzekucyjnego. W dniu 11 sierpnia 2014 r. A. B. złożyła wniosek do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Z. o legalizację w/w budynku mieszkalnego. W tym stanie organ zważył, że zgodnie z art.61a K.p.a. gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Przesłanką odmowy wszczęcia postępowania zgodnie z powyższym przepisem może być brak legitymacji procesowej wnoszącego żądanie (przesłanka podmiotowa), a także inne uzasadnione przyczyny. Najczęściej są to względy przedmiotowe, przy czym okoliczność zaistnienia przeszkody przedmiotowej musi być znana w chwili złożenia wniosku (żądania). Przez inne uzasadnione przyczyny, o których mowa w cytowanym przepisie, należy rozumieć takie sytuacje, które w sposób oczywisty stanowią przeszkodę do wszczęcia postępowania, np. gdy już w tej sprawie toczy się postępowanie administracyjne albo gdy w takiej sprawie już zapadło rozstrzygnięcie lub gdy w przepisach prawa brak jest podstawy materialnoprawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym. Organ wskazał, że sprawa przedmiotowego obiektu budowlanego została już rozstrzygnięta ostateczną decyzją z dnia 15 maja 2014 r. nr [...] r. znak: [...], nakazującą rozbiórkę. Wniosek A. B. dotyczący legalizacji budynku mieszkalnego jednorodzinnego jest bezprzedmiotowy z uwagi na to, iż obiekt ten objęty jest ostateczną i funkcjonującą w obrocie prawnym decyzją nakazującą rozbiórkę. W takim przypadku ponowne prowadzenie postępowania w sprawie legalizacji samowoli budowlanej nie jest dopuszczalne. Stanowiłoby to bowiem obejście prawa i pozwalało na uchylenie się od wykonania nakazu wynikającego z decyzji ostatecznej. "Skoro bowiem żaden przepis prawa nie wskazuje na możliwość wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji orzekającej rozbiórkę w następstwie wszczęcia bądź zakończenia postępowania legalizacyjnego wobec obiektu budowlanego objętego nakazem rozbiórki, to należy uznać, że orzeczony wobec tego obiektu nakaz rozbiórki blokuje możliwość prowadzenia postępowania zmierzającego do legalizacji tej samej samowoli budowlanej" (wyrok WSA w Kielcach z dnia 4 października 2012 r. sygn. akt II SA/Ke 557/12). Z uwagi na powyższe organ nadzoru budowlanego nie może prowadzić kolejnego postępowania administracyjnego zmierzającego do legalizacji budynku objętego nakazem rozbiórki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00