Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 marca 2015 r., sygn. III SA/Gl 196/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędziowie Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury (spr.), Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant Małgorzata Wasik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca 2015 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. SKA w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Przedmiotem zaskarżenia jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w K. (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy) z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. (dalej: organ I instancji) z dnia [...] . nr [...] w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za wrzesień 2011r. w kwocie [...] zł wydana dla "A" Sp. z o.o. Spółka komandytowo - akcyjna (dalej: spółka, skarżąca, strona, podatnik).
2. Postępowanie przed organami podatkowymi.
2.1. Z przedstawionego przez organy podatkowe stanu faktycznego wynika, że powołaną decyzją organ I instancji określił spółce kwotę zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za wrzesień 2011r. w kwocie [...] zł (stanowiącą jednocześnie kwotę zaległości podatkowej) z tytułu zużycia paliwa lotniczego zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie, bez zachowania warunków zwolnienia. W motywach rozstrzygnięcia organ ten wskazał, że spółka:
- dokonała nabycia paliwa lotniczego JET A1 o kodzie CN 2710 19 21, zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie,
- zużyła to paliwo niezgodnie z przeznaczeniem,
- nie dopełniła warunków formalnych zwolnienia, poprzez brak zgłoszenia formy prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy.
Powołując się na art. 32 ust. 1 pkt 1 i art. 32 ust. 2 dnia 6 grudnia 2008 r. ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014r., poz. 752, w brzmieniu obowiązującym w niniejszej sprawie, dalej: u.p.a) organ I instancji stwierdził, że spółka w kontrolowanym okresie nie posiadała certyfikatu przewoźnika lotniczego ani koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych, a tym samym nie świadczyła za wynagrodzeniem usług, nie prowadziła działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób i ładunków, nie świadczyła także usług na rzecz organów publicznych. Wyjaśnił także, że wykorzystywanie posiadanego statku powietrznego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu przewozu pracowników mieści się w pojęciu "prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym", o których mowa w art. 32 ust. 2 u.p.a., a więc nie może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 art. 32 u.p.a., mającego zastosowanie jedynie w przypadku lotów o charakterze komercyjnym. Zużycie paliwa lotniczego niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od podatku akcyzowego spowodowało powstanie obowiązku podatkowego.