Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 lutego 2015 r., sygn. III SA/Wr 836/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędziowie Sędzia WSA Marcin Miemiec (sprawozdawca) Sędzia WSA Maciej Guziński Protokolant Aneta Szmyt po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 6 lutego 2015 r. sprawy ze skargi U. K. na uchwałę Rady Powiatu K. z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały nr [...] Rady Powiatu K. z dnia [...] czerwca 2013 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek prowadzonych na terenie powiatu k. oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania I. stwierdza nieważność § 4 zaskarżonej uchwały we fragmencie "z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 roku"; II. oddala dalej idącą skargę; III. orzeka, że zaskarżona uchwała w części opisanej w punkcie I nie podlega wykonaniu; IV. zasądza od Powiatu K. na rzecz strony skarżącej 557 (pięćset pięćdziesiąt siedem) złotych kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Rada Powiatu K. podjęła uchwałę nr [...] z dnia [...] kwietnia 2014 r. w sprawie zmiany uchwały Nr [...] Rady Powiatu K. z dnia [...] czerwca 2013 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie powiatu k. oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
U. K., po bezskutecznym wezwaniu Rady Powiatu do uchylenia uchwały, zaskarżyła uchwałę nr [...] do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności. W uzasadnieniu skargi wskazała, że § 4 tej uchwały, stanowiący: "Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa D., z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 roku", nadał uchwale wsteczną moc obowiązującą, co jest niedopuszczalne. Skarżąca dla wsparcia tego zarzutu powołała się na art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172), zgodnie z którym przepisy art. 4 określające zasady wejścia w życie aktów normatywnych powszechnie obowiązujących, nie wyłączają możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne skarżąca wywiodła, że co do zasady akty prawa miejscowego nie mogą wchodzić w życie z mocą wsteczną. Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem mogą być akty polepszające sytuację prawną ich adresatów. Nie dotyczy to jednak zaskarżonej uchwały, która ewidentnie narusza interesy prawne osób prowadzących niepubliczne szkoły, tak jak skarżąca.