Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. VI SA/Wa 1618/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Kozik Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant ref. staż. Anna Owczarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2015 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2013 r.; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego M. S. kwotę 725 (siedemset dwadzieścia pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (zwany dalej: GITD) decyzją z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm., dalej: k.p.a.), art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13g ust. 1, ust. 1a, ust. 1b pkt 2, ust. 2, art. 40c, art. 41 ust. 4, 5 i 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260 z późn. zm., dalej: u.d.p.) oraz lp. 7 pkt 6 lit. b, lp. 7 pkt 7 lit. c, lp. 9 pkt 5 lit. b załącznika nr 2 do u.d.p., art. 64 ust. 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm., dalej: p.r.d.), po rozpatrzeniu odwołania M. S. (dalej: skarżący, strona) utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej [...]WITD) z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w sprawie nałożenia na M. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P. kary pieniężnej w wysokości 3.120 zł.
Powyższa decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu [...] października 2011 r. w P. na drodze krajowej nr [...] zatrzymano do kontroli zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy ciężarowej [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Zespołem pojazdów kierował K. D. Czynności kontrolne zostały utrwalone w protokole kontroli z dnia [...] października 2011 r., nr [...], w którym ujęto wyniki dokonanych pomiarów masy całkowitej zespołu pojazdów (dmc) oraz nacisków poszczególnych osi. Zespół pojazdów został poddany ważeniu na wagach przenośnych do pomiarów statycznych o nr fabrycznych: [...]. W wyniku ważenia po odjęciu możliwych błędów ważenia stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na pojedynczej osi napędowej pojazdu o 1 t, przekroczenie dopuszczalnego nacisku na potrójnej osi pojazdu o 1,4 t oraz przekroczenie dmc o 3,35 t.