Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 stycznia 2015 r., sygn. III SA/Wr 717/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marcin Miemiec, Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędzia WSA Maciej Guziński (sprawozdawca), Protokolant sekretarz sądowy Paulina Białkowska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 16 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi "A" sp. z o.o. z/s w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu oddala skargę.
Uzasadnienie
Starosta L. decyzją nr [...] (znak: [...]) z dnia [...] czerwca 2014 r., na podstawie art. 104 § 1 Kpa, art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz art. 252 ust. 1, ust. 5 i ust. 6, art. 61 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 60 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.), określił "A" sp. z o.o. w P. (dalej: strona skarżąca, spółka) - organowi prowadzącemu Szkołę Europejską "E." w L., Liceum Ogólnokształcące "A" dla Dorosłych w L., Studium Medyczne "A" w L. oraz Policealną Szkołę Medyczną "A" w L. - obowiązek zwrotu do budżetu Powiatu L.: kwoty [...] zł tytułem nienależnie pobranej dotacji w roku 2012; kwoty [...] zł z tytułu wykorzystania części dotacji na cele nie związane z kształceniem, wychowaniem, opieką i profilaktyką społeczną w 2012 r. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
W uzasadnieniu wskazano, że szkoły prowadzone przez spółkę otrzymały w okresie od [...] stycznia 2012 r. do [...] grudnia 2012 r. dotację z budżetu Powiatu L. W wyniku kontroli finansowej stwierdzono nieprawidłowości i zaniedbania polegające na zawyżaniu liczby słuchaczy oraz wydatkowanie dotacji niezgodnie z zapisem zadań wskazanych w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty.
W odwołaniu spółka zakwestionowała podawane zawyżane liczby słuchaczy. Zdaniem spółki dotacja przysługiwała na każdego ucznia a przepisy ustawy nie określają dodatkowych warunków dotyczących obowiązku przeprowadzenia lub uczestniczenia przez słuchaczy w zajęciach edukacyjnych. Nie jest zatem możliwa do zaakceptowania proponowana przez Starostę L. teza, że status ucznia przysługuje w chwili rozpoczęcia zajęć, zgodnie z organizacją szkoły. Powstaje on z chwilą przyjęcia do szkoły odnotowane w księdze uczniów.