Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. III SA/Wa 3104/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Sędziowie sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Protokolant referent stażysta Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2007 r. od dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) stwierdza, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz D. K. kwotę 5.117 zł (słownie: pięć tysięcy sto siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Z przedłożonych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie akt sprawy wynikało, że Naczelnik Urzędu Skarbowego W. postanowieniem z dnia [...] stycznia 2013 r., wszczął wobec D. K. (dalej zwana "Stroną" lub "Skarżącą") postępowanie podatkowe w zakresie ustalenia zobowiązania podatkowego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych za 2007 r. W następstwie przeprowadzonego postępowania ustalił, że Strona w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 16 maja 2007 r. poniosła wydatki w kwocie 69.315,07 zł, na którą złożyły się: 1) koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie PIT-36 za 2007 r. (162.143,86 zł : 12 miesięcy = 13.511,99 zł : 31 dni = 435,87 zł, 4 miesiące x 13.511,99 zł = 54.047,96 zł, 16 dni x 435,87 zł = 6.973,92 zł; suma 54.047,96 zł + 6.973,92 zł) - 61.021,88 zł; 2) przelewy ZUS na podstawie zestawienia stanów i obrotów na rachunku Strony nr [...] zgodnie z załącznikiem do pisma [...] S.A z dnia 4 marca 2013 r. nr [...] (wpłaty w dniach 10.01.2007 r., 08.02.2007 r., 07.03.2007 r., 13.04.2007 r., 10.05.2007 r.) - 8.293,19 zł, oraz posiadała środki w kwocie 48.119,56 zł odpowiadające przychodowi z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanemu w zeznaniu PIT-36 za 2007 r. (127.860,56 zł : 12 miesięcy = 10.655,05 zł : 31 dni = 343,71 zł, 4 miesiące x 10.655,05 zł = 42.620,20 zł; 16 dni x 343,71 zł = 5.499,36 zł, suma 42.620,20 zł + 5.499,36 zł). Naczelnik Urzędu Skarbowego W. na dzień 17 maja 2007 r. stwierdził zatem nadwyżkę wydatków nad przychodami w kwocie 21.195,51 zł (tj. wydatki w kwocie 69.315,07 zł - przychody w kwocie 48.119,56 zł). Organ pierwszej instancji ustalił również, że w okresie od dnia 17 maja 2007 r. do dnia 19 czerwca 2007 r. Strona poniosła wydatki w łącznej wysokości 46.045,65 zł, tj.: 1) koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie PIT-36 za 2007 r. (162.143,86 zł : 12 miesięcy = 13.511,99 zł : 31 dni = 435,87 zł, 13.511,99 zł : 30 dni = 450,40 zł, 15 dni x 435,87 zł = 6.538,05 zł, 19 dni x 450,40 zł = 8.557,60 zł; suma 6.538,05 zł + 8.557,60 zł) - 15.095,65 zł; 2) część prowizji za pośrednictwo przy zakupie lokalu użytkowego położonego przy ul. [...] w W. na rzecz M. (na podstawie potwierdzenia transakcji [...] S.A. z dnia 17 maja 2007 r.) - 7.000,00 zł; 3) zadatek na kupno ww. lokalu użytkowego zgodnie z zapisem § 3.1 aktu notarialnego z dnia 20 czerwca 2007 r. Rep. A nr [...] (na podstawie wpłaty gotówkowej z dnia 17 maja 2007 r.) - 20.000,00 zł, 4) prowizja za udzielenie kredytu płatna w dniu podpisania przez Stronę umowy kredytu na zakup lokalu użytkowego położonego przy ul. [...] w W., umowa kredytu inwestycyjnego z dnia 29 maja 2007 r. nr [...] (zgodnie z zestawieniem obrotów na rachunku Strony nr [...]) - 3.950,00 zł. Według organu pozostające w przedmiotowym okresie do dyspozycji Skarżącej środki odpowiadały zaś kwocie 66.903,88 zł, na którą złożyły się: 1) przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu PIT-36 za 2007 r. (127.860,56 zł : 12 miesięcy = 10.655,05 zł : 31 dni = 343,71 zł, 10.655,05 zł : 30 dni = 355,17 zł, 15 dni x 343,71 zł = 5.155,65 zł, 19 dni x 355,17 zł = 6.748,23 zł; suma 5.155,65 zł + 6.748,23 zł) - 11.903,88 zł; 2) kwota pieniężna od rodziców Strony - Państwa A. i D. K. oraz od siostry Strony - Pani K. K. (na podstawie powtórnego wydruku potwierdzenia wykonania przelewu [...] S.A. z dnia 18 czerwca 2007 r. oraz zgodnie z protokołem przesłuchania świadka Pani D. K. z dnia 11 kwietnia 2013 r.) - 55.000,00 zł. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego W. stwierdził na dzień 20 czerwca 2007 r. nadwyżkę przychodów nad wydatkami w kwocie 20.858,23 zł (tj. przychody w kwocie 66.903,88 zł - wydatki w kwocie 46.045,65 zł). Natomiast w okresie od dnia 20 czerwca 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., zgodnie z ustaleniami organu pierwszej instancji, Strona poniosła wydatki w łącznej kwocie 571.212,12 zł, na którą złożyły się: 1) koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie PIT-36 za 2007 r. (162.143,86 zł : 12 miesięcy = 13.511,99 zł : 30 dni = 450,40 zł, 10 dni x 450,40 zł = 4.504,00 zł, 13.511,99 zł x 6 miesięcy = 81.071,94 zł; 4.504,00 zł + 81.071,94 zł = 85.575,94 zł - odpisy amortyzacyjne w kwocie 6.034,90 zł) - 79.541,04 zł; 2) część prowizji za pośrednictwo przy zakupie lokalu użytkowego położonego przy ul. [...] w W. na rzecz M. (na podstawie powtórnego wydruku potwierdzenia wykonania przelewu [...] S.A. z dnia 20 czerwca 2007 r.) - 8.000,00 zł; 3) zapłata przez Stronę za ww. lokal użytkowy (na podstawie powtórnego wydruku potwierdzenia wykonania przelewu [...] S.A. z dnia 20 czerwca 2007 r.) - 55.000,00 zł; 4) opłaty związane z aktem notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r. Rep. A nr [...] (na podstawie faktury VAT nr [...] z dnia 20 czerwca 2007 r.) - 13.011,60 zł; 5) kwota do zapłaty przez Stronę za lokal użytkowy położony przy ul. [...] w W. (na podstawie aktu notarialnego z dnia 20 czerwca 2007 r., Rep A nr [...], środki pieniężne z kredytu bankowego) - 395.000,00 zł; 6) przelewy z tytułu ZUS na podstawie zestawienia operacji za 2007 r. rachunku Strony nr [...] zgodnie z załącznikiem do pisma [...] S.A. z dnia 3 czerwca 2013 r. nr [...] (data operacji 11 października 2007 r.) - 1.385,39 zł; 7) przelewy z tytułu ZUS na podstawie zestawienia operacji za 2007 r. rachunku Strony nr [...] zgodnie z załącznikiem do pisma [...] S.A. z dnia 3 czerwca 2013 r. nr [...] (data operacji 12 listopada 2007 r.) - 1.546,04 zł; 8) przelewy z tytułu ZUS na podstawie zestawienia operacji za 2007 r. rachunku Strony nr [...]zgodnie z załącznikiem do pisma [...] S.A. z dnia 3 czerwca 2013 r. nr [...] (data operacji 17 grudnia 2007 r.) - 1.546,04 zł; 9) spłata rat kapitałowych w związku z kredytem bankowym zaciągniętym przez Stronę na zakup lokalu użytkowego położonego przy ul. [...] w W., umowa kredytu inwestycyjnego z dnia 29 maja 2007 r., nr [...] (wpłaty w dniach 01.09.2007 r., 01.10.2007 r., 02.11.2007 r., 03.12.2007 r.) - 8.928,01 zł; 10) zakup środków trwałych na podstawie deklaracji VAT-7 za 09/2007 (wartość netto) - 7.254,00 zł. Zdaniem organu pierwszej instancji kwota przychodów uzyskanych przez Skarżącą w ww. okresie, wyniosła zaś 483.340,23 zł. Złożyły się na nią: 1) przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu PIT-36 za 2007 r. (127.860,56 zł : 12 miesięcy = 10.655,05 zł : 31 dni = 343,71 zł, 10.655,05 zł : 30 dni = 355,17 zł, 10 dni x 355,17 zł = 3.551,70 zł, 6 miesięcy x 10.655,05zł = 63.930,30 zł; suma 3.551,70 zł + 63.930,30 zł) - 67.482,00 zł; 2) nadwyżka przychodów nad wydatkami na dzień 20 czerwca 2007 r. - 20.858,23 zł; 3) kredyt bankowy na zakup lokalu użytkowego położonego przy ul. [...] w W., umowa z dnia 29 maja 2007 r., nr [...] oraz zgodnie z aktem notarialnym z dnia 20 czerwca 2007 r. Rep A nr [...] - 395.000,00 zł. Zgodnie zatem z dokonanymi ustaleniami organ pierwszej instancji stanął na stanowisku, że nadwyżka wydatków poniesionych przez Stronę nad uzyskanymi przychodami na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosła 87.871,89 zł (tj. wydatki w kwocie 571.212,12 zł - przychody w kwocie 483.340,23 zł).