Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Lu 348/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska,, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Sekretarz sądowy Kamil Rutkowski, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 29 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...]r. znak: [...]; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Przedsiębiorstwa kwotę 5.600 zł (pięć tysięcy sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpatrzeniu odwołania P. P.-H.-U. "[...]" Spółki od decyzji z dnia [...] r. wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia [...] sztuk drzew gatunku t. z działki nr [...] przy ul. [....] w [...] w wysokości [...] zł - utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w toku postępowania organ I instancji ustalił, że drzewa zostały wycięte na zlecenie skarżącego P. "[...]", przy czym wiek tych drzew przekraczał 10 lat. Wiek i gatunek drzew ustalono w oparciu o uzyskaną przez organ opinię dendrologiczną. Z twierdzeń skarżącej wynikało, że przedmiotowe drzewa stanowiły zagrożenie dla osób i mienia, co w jej ocenie powinno spowodować odstąpienie od nałożenia kary. Jednak w ocenie organu odwoławczego przepis art. 86 ust.1 pkt 4 ustawy o ochronie przyrody nie zwalnia od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie takich drzew. Wysokość kary została ustalona w oparciu o przepis art. 89 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 88 ust. 1, ustala się w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalonej na podstawie stawek, o których mowa w art. 85 ust. 4-6. Uwzględniono przy tym stawki kar i współczynniki odpowiadające wysokości, jaka obowiązywała w dniu usunięcia drzewa, określone w przepisach wykonawczych. Z uwagi na brak kłody usuniętego drzewa do obliczenia kary zastosowano najmniejszy promień pnia drzewa na wysokości ścięcia oraz pomniejszono wyliczony obwód o 10%, stosownie do przepisu art. 89 ust. 3 ustawy, który stanowi, że jeżeli ustalenie obwodu zniszczonego lub usuniętego bez zezwolenia drzewa jest niemożliwe z powodu braku kłody, obwód do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej ustala się przyjmując najmniejszy promień pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10%.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00