Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Go 711/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Krystyna Skowrońska- Pastuszko (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Głowacka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi Gminy na indywidualną interpretację Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. Uchyla zaskarżoną interpretację. 2. Zasądza od Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę 440 zł (czterysta czterdzieści) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Gmina, reprezentowana przez pełnomocnika będącego radcą prawnym, złożyła skargę na interpretację indywidualną z dnia [...] października 2014 r. nr [...] wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w przedmiocie podatku od towarów i usług.

We wniosku złożonym w dniu 18 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług Gmina wystąpiła o dokonanie interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją.

Przedmiot wniosku dotyczył zaistniałego stanu faktycznego, w opisie którego wnioskodawczyni podała, że Gmina przeprowadziła na swoim obszarze zadanie inwestycyjne obejmujące budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z urządzeniami (przepompowniami ścieków) oraz sieci wodociągowej. W związku z realizacją inwestycji Gmina nabywała towary i usługi, co dokumentują faktury VAT, w których Gmina jest nabywcą (wymieniono jej NIP). Inwestycja została rozpoczęta w 2007 r., zakończenie nastąpiło w roku 2012, o czym Gmina zawiadomiła właściwego powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Organ ten nie wniósł sprzeciwu w sprawie przystąpienia do użytkowania inwestycji. Wybudowane sieci kanalizacyjne i wodociągowe są wykorzystywane nieodpłatnie wyłącznie przez samorządowy zakład budżetowy, powołany przez Gminę w celu realizacji zadań własnych z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gminny zakład budżetowy funkcjonuje zgodnie z przepisami ustaw: z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Przy pomocy wyżej wymienionej inwestycji zakład ten wykonuje zadania Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, obejmujących przede wszystkim odprowadzanie ścieków i dostarczanie wody. W związku z tym zakład budżetowy zawiera z odbiorcami indywidualnymi stosowne umowy cywilnoprawne, w ramach których odpłatnie świadczy na rzecz odbiorców usługi, podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina oraz zakład budżetowy są odrębnymi, czynnymi podatnikami VAT, posiadającymi odrębne numery NIP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00