Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. I SA/Po 784/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [..] roku nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...],- zł (słownie: [...] złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] wpłynął do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek Miasta A (dalej jako: "Miasto", "wnioskodawca", "strona", "skarżąca") o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych czynności za pośrednictwem Domu Pomocy Społecznej oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe: A - Miasto na prawach powiatu jest zarejestrowanym, czynnym, podatnikiem podatku od towarów i usług, od dnia [...] Miasto rozlicza podatek od towarów i usług wspólnie ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi. Miasto jest miastem na prawach powiatu, wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o samorządzie powiatowym. Miasto utworzyło m.in. następujące jednostki budżetowe: Dom Pomocy Społecznej (dalej jako: "DPS") i Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (dalej jako: "MOPR") w celu realizacji zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 5-6a i 16 u.s.g. obejmujące sprawy: ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej oraz art. 4 ust. 1 pkt 2-5 u.s.p. t.j. w zakresie: promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki prorodzinnej, wspieranie osób niepełnosprawnych. Miasto wskazało, że za pomocą jednostki budżetowej o nazwie DPS świadczy dla mieszkańców pomoc społeczną wraz z zakwaterowaniem. Świadczenie jest wykonywane na podstawie decyzji administracyjnych kierujących i określających odpłatność za pobyt wydawanych przez OPS imiennie mieszkańcom DPS. Zasady określenia odpłatności za pobyt w DPS wynikają wprost z art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 i 2 u.p.s. Pomoc ta realizowana jest/będzie w stosunku do podopiecznych, dla których wydano decyzję administracyjną o przyznaniu miejsca i wysokości opłat jaką mają ponosić. Z decyzji tych wynika, że opłaty za pobyt w DPS ponosi mieszkaniec, pozostałą część odpłatności ponoszą odpowiednio zobowiązani do alimentacji lub OPS. Miasto za pomocą MOPR w niektórych przypadkach zawiera umowy cywilnoprawne z osobami z rodziny beneficjenta zobowiązanymi do alimentacji. Z umów tych wynika jedynie zobowiązanie osób z grona zobowiązanych do alimentacji do ponoszenia odpłatności za osobę znajdującą się w DPS. Miasto w celu wywiązania się ze swoich obowiązków ustawowych za pośrednictwem MOPR wykonuje czynności: