Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 grudnia 2014 r., sygn. I SA/Wr 2291/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska (sprawozdawca), Sędziowie: Sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Sędzia WSA Jadwiga Danuta Mróz, Protokolant: starszy sekretarz sądowy Barbara Głowaczewska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 19 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi W. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi W. K. (dalej: strona, skarżący, podatnik) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. z [...] września 2014 r., Nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z [...] lipca 2014 r., Nr [...] określającą skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym w kwocie 4.750 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki M. B. VITO 111 CDI nr nadwozia [...] rok produkcji 2006, pojemność silnika 2148 cm³.
W przeprowadzonym wobec skarżącego postępowaniu podatkowym, wszczętym z urzędu organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że wymieniony samochód marki Mercedes VITO 111 CDI skarżący zakupił [...] września 2009 r. na terenie Niemiec za kwotę 6.106 euro, gdzie pojazd był zarejestrowany jako samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią.
Mając na uwadze, że marka i typ pojazdu wskazywały, że należy on do grupy samochodów, które ze względu na swoją konstrukcję mogą być wyprodukowane jako przeznaczone do przewozu osób, a skarżący nie złożył deklaracji AKC-U w związku z jego nabyciem wewnątrzwspólnotowym, Naczelnik Urzędu Celnego we W. wszczął postępowanie podatkowe.
W toku postępowania organ podatkowy wystąpił do Generalnego Importera samochodów marki M. B. na Polskę - firmy A. w Warszawie o przekazanie, na podstawie posiadanej bazy danych pojazdów, czy przedmiotowy pojazd został wyprodukowany w homologacji samochodu osobowego czy ciężarowego. Z otrzymanej informacji z dnia [...] kwietnia 2013 r. wynikało, że pojazd ten wyprodukowany został na zamówienie rynku niemieckiego, rozstaw osi 3430 mm, z przeszklonym nadwoziem do słupka C, z liczbą miejsc siedzących i pasów bezpieczeństwa pięć (kierowca + czterech pasażerów), bez zamontowanych dodatkowych punktów kotwienia pasów bezpieczeństwa oraz foteli i bez fabrycznej przegrody oddzielającej przestrzeń pasażerską od ładunkowej.