Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Ol 1206/14

 

Dnia 16 grudnia 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2014 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Piecki z dnia 5 września 2014 roku nr LII/233/14 w przedmiocie zamiaru nabycia urządzeń oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Piecki 1/ stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2/ orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

W dniu [...] Rada Gminy podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie zamiaru nabycia urządzeń oświetlenia ulicznego na terenie Gminy P. - zwaną dalej: uchwałą Nr [...]. W podstawie prawnej uchwały powołano art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) zwanej dalej: u.s.g. w związku z art. 18 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1059, ze zm.) zwanej dalej: u.p.e.

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wniósł Wojewoda domagając się stwierdzenia jej nieważności. W uzasadnieniu organ podniósł, że uchwałą [...] Rada Gminy pozytywnie opiniuje zamiar nabycia urządzeń oświetlenie ulicznego znajdującego się na terenie gminy P., stanowiących własność Spółki A. W ocenie Wojewody, skarżona uchwała rażąco narusza prawo. Nie budzi wątpliwości, że w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 u.s.g. i art. 18 ust. 1 pkt 3 u.p.e. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym w zakresie spraw związanych z zaopatrzeniem w energię elektryczną i finansowaniem oświetlenia ulic należy do zadań własnych gminy. Podobnie z zapisu art. 18 ust. 1 u.s.g. wynika, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej, co nie oznacza jeszcze, że taki zapis daje organowi stanowiącemu kompetencje do ingerowania w uprawnienia związane z nabyciem urządzeń oświetlenia ulicznego. To bowiem w myśl art. 30 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 44 u.s.g. do kompetencji wójta należy gospodarowanie mieniem komunalnym, w tym do jego nabycia. Wskazane ustawą uprawnienie pozwala temu organowi wykonawczemu na samodzielne podejmowanie wszystkich koniecznych "decyzji gospodarczych" dotyczących mienia gminy bez konieczności uzyskania zgody rady gminy, o ile sprawa taka nie została zastrzeżona do kompetencji rady, precyzyjnie określonych w art. 18 ust. 2 u.s.g. Wyrażając zgodę na nabycie urządzeń oświetlenia ulicznego rada gminy dokonała czynności należącej do sfery wykonawczej, czym naruszona została zasada wynikająca z art. 169 ust. 1 Konstytucji PR dotyczącej podziału kompetencji pomiędzy organy stanowiące i wykonawcze.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00