Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Kr 1291/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Tuszyńska Sędziowie : NSA Anna Szkodzińska WSA Mirosław Bator (spr.) Protokolant : Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi "A" S.A. z siedzibą w K. na decyzję nr [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 16 czerwca 2014 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu wykonania robót budowlanych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. na rzecz strony skarżącej "A" S.A z siedzibą w K. kwotę 757 zł ( słownie: siedemset pięćdziesiąt siedem złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta N. decyzją z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] działając na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1, art. 51 ust. 1 pkt 2, art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104, art. 108 § 1 K.p.a. nakazał inwestorowi "M[...]" Spółka Akcyjna z siedzibą w K. wykonać roboty budowlane w celu doprowadzenia realizowanych robót budowlanych związanych z przebudową schodów wejściowych do budynku głównego Dworca Autobusowego w N. przy ul. P. do stanu zgodne z prawem: 1/ rozbiórki pochylni usytuowanej w czterostopniowym biegu schodów wejściowych do budynku głównego Dworca Autobusowego; 2/ doprowadzenia do równej wysokości (max 0,17 m) i właściwej szerokości (0,35 m) schodów wejściowych do budynku głównego Dworca Autobusowego. Termin wykonania robót został określony na dzień 31 grudnia 2013 r. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu organ stwierdził, że z urzędu przeprowadzono kontrolę na terenie nieruchomości położonej przy ul. A. w N.- działka nr [...],[...],[...] w obrębie v. Ustalono, że budynek dworca autobusowego w N. zlokalizowany jest na nieruchomości przy P.. Jest to budynek parterowy, murowany częściowo podpiwniczony z dachem płaskim. Do budynku dworca prowadzą dwa wejścia dla pasażerów. Od strony al. Wolności wejście prowadzi po czterech stopniach wykończonych płytkami o szorstkiej nawierzchni. Szerokość stopni wynosi 33 cm, wysokość 13,5 cm, pierwszy stopień jest niższy, jego wysokość wynosi 8,5 cm. Szerokość podestu przed drzwiami wejściowymi wynosi 187 cm. Przy schodach znajduje się tabliczka informacyjna o treści "Wejście dla osób niepełnosprawnych od strony peronów". W szerokości schodów wejściowych od strony ul. A. znajduje się po prawej stronie schodów pochylnia o nawierzchni z płytek gresowych. Pochylnia posiada spadek 24,6 stopnia (45%). Schody i pochylnia nie są zadaszone. Drugie wejście od strony peronów oznakowane jest jako wejście dla osób niepełnosprawnych, przed wejściem znajduje się pochylnia umożliwiająca wjazd osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, pochylnia jest zadaszona. W postępowaniu wyjaśniającym ustalono, że inwestor w dniu [...] listopada 2012 r. dokonał zgłoszenia wykonania robót budowlanych na przedmiotowym budynku dworca autobusowego. Z załącznika do tego zgłoszenia wynikało, że inwestor planował między innymi remont schodów wejściowych polegający na skuciu zniszczonej nawierzchni, przygotowaniu podłoża poprzez jego wyrównanie, wyprofilowanie spadków na zewnątrz schodów oraz hydro i termoizolację, wykonaniu okładziny z płytek gresowych antypoślizgowych i mrozoodpornych. Organ administracji architektoniczno - budowlanej przyjął dokonane wyżej zgłoszenie. Roboty budowlane na schodach wejściowych zostały przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca 2013 r. Inwestor przekroczył zakres planowanych wcześniej robót budowlanych i wykonał po prawej stronie schodów pochylnie o spadku 24,6 stopni. Wysokość stopni jest nierówna, bowiem pierwszy stopień jest niższy od pozostałych ,jego wysokość wynosi 8,5 cm. Natomiast wysokość pozostałych trzech stopni wynosi 13,5 cm. Również szerokość stopni jest nieprawidłowa bowiem wynosi 0,33 m a powinna być 0,35 m. Zdaniem organu nadzoru budowlanego wykonane przez inwestora roboty budowlane nie stanowiły tylko remontu w pojęciu art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego. Przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Wykonanie pochylni poprzez skucie zewnętrznej warstwy biegu istniejących schodów doprowadziło do zmiany parametrów użytkowych przedmiotowych schodów wejściowych, zatem wykonane prace należy zakwalifikować jako przebudowę w rozumieniu art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego. Przebudowa to wykonanie robót budowlanych w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji. Z zestawienia tych przepisów wynika, że roboty wykraczające poza odtworzenie stanu wcześniej istniejącego powinny zostać zakwalifikowane jako przebudowa obiektu budowlanego. Wprowadzenie w wyniku robót budowlanych jakichś innowacji w substancji obiektu budowlanego, które stanowią nowość w stosunku do stanu istniejącego poprzednio nie mogą być traktowane tylko jako remont obiektu budowlanego. W trakcie wykonania robót inwestor sposób istotny odstąpił od przepisów poprzez wykonanie pochylni, która nie spełnia wymogów przepisów § 70 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Przepis ten określa, że maksymalne nachylenie pochylni do ruchu pieszych i poruszających się przy użyciu wózka inwalidzkiego, gdy pochylnia jest usytuowana na zewnątrz budynku bez przykrycia i przy jej wysokości do 0,15 m - nie może przekraczać 15%, przy wysokości pochylni do 0,5 m - 8%, przy wysokości pochylni ponad 0,5 m - 6%. Ustalono, że wysokość wykonanej pochylni wynosi mniej niż 0,5 m zatem maksymalne jej nachylenie winno wynosić 8% (a wynosi 45%). Ponadto wykonane stopnie są nierównej wysokości. Pierwszy stopień jest niższy od pozostałych. Ich szerokość wynosi 0,33 m, zamiast 0,35 m zatem schody wejściowe na których zostały wykonane roboty budowlane nie spełniają przepisów § 68 ust. 1 i § 69 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia. W przypadku wykonania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia w sposób istotnie odbiegający od warunków określonych w przepisach należy zastosować art. 51 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 51 ust. 7 Prawa budowlanego, zgodnie z którym właściwy organ nakłada obowiązek wykonania określonych robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00