Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 listopada 2014 r., sygn. IV SA/Gl 1413/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2014 r. sprawy ze skargi I.G. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasiłku dla bezrobotnych uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Nr [...] wydaną na podstawie art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 9 ust. 1 pkt. 14 lit. a. i b. w związku z art. 2 ust. 1 pkt. 2 i art. 71 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 ze zm.) Prezydent Miasta C. uznał I.G. za osobę bezrobotną od dnia 4 września 2013 r. oraz odmówił jej przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych. W uzasadnieniu tej decyzji organ administracji podniósł, iż z przedłożonych przez stronę dokumentów wynika, że spełnia ona warunki, od których cytowana wyżej ustawa uzależnia uzyskanie statusu bezrobotnego, jednakże brak jest przesłanek warunkujących nabycie prawa do zasiłku dla bezrobotnych, albowiem w jej przypadku suma okresów, o których mowa w art. 71 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przypadających w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji jest krótsza niż 365 dni.

Od decyzji tej strona wniosła odwołanie do Wojewody [...], w którym oświadczyła, iż nie zgadza się z rozstrzygnięciem organu pierwszej instancji w części dotyczącej odmowy przyznania jej zasiłku dla bezrobotnych. Podniosła, że brak zachowania przez nią przesłanek do uzyskania tego świadczenia stanowi następstwo faktu, iż pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w C. nie udzielili jej prawidłowych informacji dotyczących wymogów warunkujących jego nabycie. Podkreśliła, że w dniu 29 listopada 2012 r. będąc w szóstym miesiącu ciąży i wiedząc, że jej umowa o pracę ulegnie rozwiązaniu z mocy prawa z dniem 28 lutego 2013 r. wystąpiła o pisemne wyjaśnienie, czy od 1 marca 2013 r. uzyska prawo do zasiłku. W odpowiedzi otrzymała jedynie lakoniczne pismo, w którym przywołano zbiór obowiązujących przepisów prawa. Następnie zwróciła się do wskazanego Urzędu telefonicznie i wówczas poinformowano ją, że status bezrobotnego może uzyskać osoba gotowa do podjęcia zatrudnienia i dlatego powinna wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zasiłek macierzyński. W dniu 28 lutego 2013 r. jej umowa o pracę wygasła, a w dniu 25 marca 2013 r. urodziła dziecko, jednak ZUS decyzją z dnia [...]r. odmówił jej przyznania zasiłku macierzyńskiego. Po upływie okresu, w którym powinna przebywać na zasiłku macierzyńskim, zarejestrowała się w Powiatowym Urzędzie Pracy w C., jednak wtedy obsługującą ją pracownica stwierdziła, że zasiłek dla bezrobotnych jej nie przysługuje, gdyż przysługiwałby jedynie wówczas, gdyby zarejestrowała się jako osoba bezrobotna zaraz po porodzie oraz podpisała odpowiednie oświadczenie. Zdaniem odwołującej się została oszukana, ponieważ żaden organ administracji nie udzielił jej informacji, jak ma postąpić, aby nie utracić przynależnych jej świadczeń i w chwili obecnej nie pobiera zasiłku dla bezrobotnych ani też nie otrzymała zasiłku macierzyńskiego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00