Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Opolu z dnia 22 października 2014 r., sygn. I SA/Op 478/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Wojciechowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędzia WSA Anna Wójcik Protokolant st. inspektor sądowy Iwona Dąbrowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 października 2014 r. sprawy ze skargi Gminy Miasto O. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 5 marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. określa, że zaskarżona interpretacja indywidualna nie może być wykonana, III. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 440,00 zł (słownie złotych: czterysta czterdzieści 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem złożonym w dniu 18 grudnia 2013 r. Gmina Miasto O. (dalej: Gmina, wnioskodawczyni, skarżąca) zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udostępniania przystanków komunikacyjnych.

Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawczyni podała, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług, posiada osobowość prawną i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240). Zaznaczyła, że wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne, nałożone na mocy stosownych ustaw. Wśród tych zadań zdecydowana większość jest wykonywana w ramach reżimu publicznoprawnego, natomiast pozostałe w ramach stosunków cywilnoprawnych, podlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni wskazała, że na mocy art. 16 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 5, poz. 13, ze zm.) - /dalej jako u.p.t.z./, gminy mają możliwość ustanawiania opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych i dworców będących ich własnością. Podniosła, że uchwałą Rady Miasta O. nr XIX/283/11 z dnia 24 listopada 2011 r. ustalono stawki opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest Miasto O.. Zaznaczyła, że opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych pobierane są przez Miejski Zarząd Dróg - /dalej jako MZD/ będący jednostką budżetową Gminy, powołany uchwałą Rady Miasta O. z dnia 17.12.1991 r. Zgodnie ze Statutem MZD przedmiotem jego działalności podstawowej jest m.in. realizacja zadań z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania przystanków komunikacyjnych oraz wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom, posadowionych na miejscu przeznaczonym do wsiadania i wysiadania pasażerów lub przyległych do tego miejsca, usytuowanych w pasie dróg publicznych, w granicach administracyjnych Miasta O., zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych oraz dróg wewnętrznych, będących własnością Miasta O.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00