Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 23 października 2014 r., sygn. II SA/Op 334/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Teresa Cisyk Protokolant St. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 października 2014 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Gminy Lubrza z dnia 13 lutego 2014 r., Nr XXX/245/2014 w przedmiocie regulaminu korzystania z obiektów sportowych na terenie gminy 1) stwierdza nieważność punktu 7 oraz punktu 8 podpunkt: 3, 7, 9, 10, 13, 17 załącznika do zaskarżonej uchwały, 2) określa, że zaskarżona uchwała w części, w której w punkcie 1 stwierdzono jej nieważność nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Rada Gminy Lubrza, działając na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm. - zwanej dalej ustawą), podjęła w dniu 13 lutego 2014 r. uchwałę Nr XXX/245/2014 w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z obiektów sportowych w Gminie Lubrza, stanowiący załącznik do uchwały (§ 1 uchwały). W § 2 wykonanie uchwały powierzono Wójtowi Gminy, natomiast w § 3 określono, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Wojewoda Opolski, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy, wniósł na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, w której domagał się stwierdzenia nieważności "ust. 7 oraz ust. 8 pkt 3, 7, 8, 9, 10, 13 i 17" załącznika do uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu organ nadzoru podniósł, że powyższe unormowania zostały podjęte z naruszeniem art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy. Powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne, Wojewoda wskazał, że rada gminy posiada uprawnienie do określania zasad korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej położonych na jej terenie jednak powtarzanie regulacji ustawowych, jak również ich modyfikacja lub uzupełnianie przez przepisy prawa miejscowego są niedopuszczalne, gdyż powtórzony przepis może być interpretowany w kontekście uchwały, co może prowadzić do całkowitej lub częściowej zmiany intencji prawodawcy. Wydając zatem akty o charakterze prawa miejscowego, będące źródłem powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy (art. 87 ust. 2 Konstytucji RP), do jakich zalicza się uchwalony przez Radę Gminy Lubrza regulamin korzystania z obiektów sportowych, organ stanowiący gminy musi respektować zakres delegacji zawartej w aktach wyższego rzędu, powstrzymując się od wypełniania ich treści postanowieniami ustawy. Ponadto, przepisy gminne uchwalone na art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym nie mogą wykraczać poza istotę korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zwłaszcza gdy cechy prawne i granice korzystania zostały zdefiniowane w przepisach powszechnie obowiązujących.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00