Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 października 2014 r., sygn. III SA/Kr 871/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Kasprzycki Sędziowie WSA Bożenna Blitek (spr.) WSA Janusz Bociąga Protokolant Sylwia Piwowarska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 października 2014 r. sprawy ze skargi A. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 7 kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2014 r. Nr [...] Prezydent Miasta odmówił przyznania A. Z. świadczenia w formie zasiłku celowego na zakup odzieży dla S. i A. Ł., zakup kurtki zimowej dla A. Z. oraz zakup bielizny dla K. Ł. Organ I instancji ustalił, że A. Z. prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z córką K. Ł. oraz wnuczkami A. i S. Ł. W styczniu 2014 r. (tj. w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku) na dochód rodziny A. Z. składał się otrzymywany przez nią zasiłek stały w wysokości 292,75 zł, zasiłek stały K. Ł. w wysokości 292,21 zł oraz zasiłek okresowy w wysokości 489,52 zł, zasiłki pielęgnacyjne A. Z. i jej córki w łącznej wysokości 306 zł oraz zasiłki rodzinne w łącznej wysokości 154 zł, co stanowi łącznie kwotę 1.534,48 zł. Według organu I instancji, rodzina A. Z. w sposób nierozsądny i nieracjonalny gospodaruje posiadanymi środkami finansowymi. Z analizy przedłożonych faktur wynika bowiem, że A. Z. dokonała zakupów odzieży dla dzieci takiej jak legginsy dziewczęce, komplet niemowlęcy i dres niemowlęcy na kwotę 72,00 zł oraz dwóch czapek-zając za łączną kwotę 30,00 zł. Organ I instancji stwierdził, że pozostałe faktury opisują zakupy dla A. Z. i jej córki K. takie jak body damskie za 49,50 zł, pas do pończoch za 32,00 zł, biustonosz damski 2 szt. za 39,98 zł, czapka za 29,99 zł i trzeci biustonosz za 12 zł, które to zakupy - zdaniem tego organu - zostały dokonane w wygórowanych cenach, gdyż w sprzedaży dostępne są artykuły odzieżowe w cenach odpowiadających możliwością finansowym rodziny wnioskodawczyni, a nadto nie mogą być uznane za niezbędne wobec posiadania przez wnioskodawczynię takiej odzieży. Jest to - zdaniem organu - potwierdzeniem na lekkomyślne gospodarowanie środkami finansowymi przez ubiegającą się pomoc finansową. Organ I instancji podał, że zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, w przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem bądź marnotrawienia własnych zasobów finansowych może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego. Zdaniem organu I instancji, za marnotrawstwo należy uznać przeznaczanie środków finansowych na zaspokajanie potrzeby w wygórowanych cenach. Organ wskazał, że kolejno w dniach 04.02.2014r., 11.02.2014 r. i 19.02.2014 r. A. Z. złożyła wniosek o pomoc na zakup kurtki zimowej dla niej, na zakup odzieży dla wnuczek: S. i A. oraz na zakup bielizny dla córki K. Natomiast z przedłożonych faktur wynika, że w dniu 31.12.2013 r. i 28.01.2014 r. K. Ł. zakupiła odzież na łączna kwotę 55,02 zł (tj. tunika, spodnie i bluza dresowa, rajstopy) i za 10,00 zł top i bluzkę dziewczęcą (faktura z dnia 10.01.2014 r.). W ocenie organu I instancji, zgłoszony przez A. Z. wniosek o pomoc na zakup odzieży nie znajduje uzasadnienia, gdyż z analizy faktur, rachunków oraz z obserwacji pracownika socjalnego wynika, że rodzina wnioskodawczyni posiada niezbędną odzież. Organ I instancji stwierdził, że ma możliwość skierowania A. Z. i jej rodziny do Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej celem pozyskania dodatkowej odzieży. Organ dodał, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej posiada ograniczone środki finansowe i przyznając świadczenie musi wyważyć interes społeczny i słuszny interes stron ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej. Jednocześnie organ I instancji dodał, że odrębnymi decyzjami rodzina wnioskodawczyni otrzymuje pomoc finansową na zakup m.in. żywności, na czynsz, środki czystości, zakup pampersów, środków higienicznych oraz środków do pielęgnacji ciała dzieci, na leki oraz inne świadczenia.