Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 października 2014 r., sygn. II SA/Gd 530/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk (spr.) Sędzia WSA Janina Guść Protokolant: Starszy sekretarz sądowy Agnieszka Szczepkowska po rozpoznaniu w dniu 1 października 2014 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w G. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie wykonania określonych obowiązków w zakresie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 27 maja 2014 r. nr [...] Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej utrzymał w mocy decyzję nr [...] Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej z 28 lutego 2014 r. orzekającą o nałożeniu na A. obowiązku poddania hydrantów zewnętrznych, zastosowanych na sieci wodociągowej w granicach administracyjnych Gminy, przeglądowi i konserwacji, w tym badaniu ciśnienia i wydajności, potwierdzających prawidłowość ich działania. Decyzje powyższe wydane zostały w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych w dniach 25 - 29 listopada 2013 r. na terenie Gminy w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych dotyczących sieci wodociągowych zaopatrujących w wodę ludność, w szczególności hydrantów zewnętrznych zastosowanych na tej sieci, wydał decyzję administracyjną z dnia 28 lutego 2014 r., w której zobowiązał A. (zwaną dalej Spółką) do poddania hydrantów zewnętrznych, zastosowanych na tej sieci przeglądowi i konserwacji, w tym badaniu ciśnienia i wydajności, potwierdzających prawidłowość ich działania.
W decyzji tej organ pierwszej instancji stwierdził, że Gmina wniosła aportem majątek w postaci urządzeń kanalizacyjnych i wodociągowych, w tym hydranty przeciwpożarowe i stała się tym samym udziałowcem A. Za stan techniczny hydrantów oraz ich przegląd odpowiada Spółka. Następnie organ przywołał art. 3 ust. 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r., nr 178, poz. 1380 ze zm.) oraz § 3, 4 i 10 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009 r., nr 124, poz. 1030), z których wynika obowiązek zapewnienia dostępu do źródeł wody i innych środków gaśniczych, ich odpowiedniej ilości, o odpowiednich i określonych parametrach technicznych, określonych szczegółowo w przepisach wykonawczych. Zdaniem organu, Spółka jako podmiot zaopatrujący ludność Gminy w wodę jest podmiotem odpowiedzialnym za dostarczanie należącą do niej siecią wodociągową wody na cele przeciwpożarowe, a tym samym sieć wodociągowa należąca do tej spółki staje się wodociągową siecią przeciwpożarową. Z treści § 10 ust. 13 cytowanego rozporządzenia wynika obowiązek poddawania hydrantów zewnętrznych przeglądom i konserwacji przez właściciela sieci wodociągowej przynajmniej raz w roku. Stwierdzone przez organ pierwszej instancji nieprawidłowości w zakresie utrzymania sieci przeciwpożarowej mogą utrudnić lub uniemożliwić prowadzenie działań ratowniczych i gaśniczych, a tym samym mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zagrożonych ludzi, mienia i środowiska. W tej sytuacji, w decyzji z dnia 28 lutego 2014 r. organ szczegółowo określił zakres obowiązku poddania hydrantów zewnętrznych przeglądowi i konserwacji oraz określił termin jego realizacji.