Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 września 2014 r., sygn. IV SA/Wa 1058/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Falkiewicz-Kluj, Sędziowie sędzia WSA Piotr Korzeniowski (spr.), sędzia WSA Krystyna Napiórkowska, Protokolant ref. staż. Paweł Smulski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2014 r. sprawy ze skargi J. K. i M. W. na decyzję Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwolnienia z zakazów oddala skargę

Uzasadnienie

Przedmiotem zaskarżenia jest decyzja Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy, PKZGW) z dnia [...] lutego 2014 r. wydana na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz., 267, dalej: k.p.a.), art. 88l ust. 2 w związku z art. 88l ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 145 ze zm., dalej: ustawa P.w.), po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez panią J. K. i pana M. W. (dalej: skarżący), reprezentowanych przez radcę prawnego M. K. od decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G. (dalej: organ I instancji, Dyrektor Regionalny, DRZGW w G. nr [...] z dnia [...] września 2013 r., w której organ II instancji utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.

Stan sprawy przestawiał się następująco.

W decyzji z dnia [...] września 2013 r. DRZGW w G., po rozpatrzeniu wniosku skarżących, odmówił zwolnienia z zakazów określonych w art. 88l ust. 1 ustawy P.w. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...], na działce nr [...] i [...], obręb [...] w T. Organ I instancji w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazał, że teren inwestycji (działki nr [...] i [...], obręb [...] w T.) znajduje się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: m.p.z.p.) uchwalonym Uchwałą nr [...] Rady Miasta T. z dnia [...] września 2001 r. Zgodnie z ww. m.p.z.p. działki nr [...] i [...] znajdują się na terenie oznaczonym symbolem B24-MJ - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. W zakresie zabudowy mieszkaniowej m.p.z.p. dopuszcza możliwość lokalizacji budynków jednorodzinnych jako wolnostojących lub w zabudowie bliźniaczej bez podpiwniczenia. Według planu, część terenu zagrożona jest zalewem wielkiej wody powodziowej (WW 1%) na poziomie rzędnej lustra wody 42,60 m n.p.m. Ustalenia m.p.z.p. nie wprowadzają jednak zakazów zabudowy na terenach stanowiących obszar szczególnego zagrożenia powodzią, a jedynie ograniczenia w postaci posadowienia poziomu posadzki parteru budynku na poziomie rzędnej minimum 42,80 m n.p.m. bez podpiwniczenia. Według dołączonej do wniosku mapy wysokościowej, rzędne terenu działek nr [...] i [...] wynoszą ok. 41,90 -42,16 m n.p.m., co oznacza, że w czasie przepływu wody stuletniej należy liczyć się z niebezpieczeństwem zalewu przedmiotowego obszaru warstwą wody o głębokości ok. 0,63 m. Ponadto organ podkreślił, że analizując dopuszczenie zabudowy na terenie osiedla "K." należy wziąć pod uwagę również fakt, że wystąpienie powodzi na terenie tego osiedla powoduje poważne zagrożenia dla ludzi i mienia. W ocenie organu, potwierdza to powódź, która wystąpiła na tych terenach m. in. w kwietniu 2006 r. i w maju 2010 r., kiedy znaczna część osiedla znalazła się po wodą mimo iż nie była to woda 1% (woda stuletnia). Stan ostrzegawczy na wodowskazie w T. wynosi 530 cm, stan alarmowy 650 cm, absolutne maximum zanotowane w T. 979 cm. W 2006 r. na wodowskazie w T. zanotowano 778 cm, zalana wtedy była m. in. Z. i ul. [...]. W maju 2010 r. na wodowskazie w T. zanotowano 829 cm. Woda zalała część dzielnicy "K." a ul. [...] i ul. [...] były zamknięte i nieprzejezdne. Wymienione wyżej ulice znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy [...], gdzie planuje się inwestycję. Organ zaznaczył również, że ochrona ludzi i mienia przed powodzią polega nie tylko na podejmowaniu działań bezpośrednich, mających uchronić przed działaniem samego żywiołu, jak akcja lodołamania, ewakuacja osób i mienia, zaopatrzenie w żywność i wodę na terenach już dotkniętych powodzią, ale przede wszystkim na stosowaniu dobrze pojętej prewencji. Idei prewencji służy, poza budową systemów zabezpieczeń (retencja, wały przeciwpowodziowe), właściwe kształtowanie zagospodarowania przestrzennego dolin rzecznych i terenów zalewowych, zachowanie, tworzenie i odtwarzanie systemów retencji wód oraz respektowanie zakazów, o których mowa w art. 88l ustawy P.w. W ramach przedmiotowej inwestycji planuje się budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wykonanie przyłączy i instalacji na terenie działek nr [...] i [...], wykonanie dojść i dojazdów wraz z zagospodarowaniem terenów zielonych. Poziom posadowienia posadzki parteru budynku jest zaplanowany na rzędną 42,80 m n.p.m.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00