Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Op 274/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant Referent stażysta Dorota Ziółecka po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 sierpnia 2014 r. sprawy ze skargi B. K. i J. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 17 stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wznowienia postępowania w sprawie zezwolenia na wytwarzanie, transport i odzyskiwanie odpadów oddala skargę.
Uzasadnienie
Starosta Opolski decyzją z dnia 22 stycznia 2008 r. udzielił przedsiębiorstwu A Sp. jawna w [...] pozwolenia na wytwarzanie odpadów na terenie tego przedsiębiorstwa ustalając czas jego obowiązywania do dnia 15 stycznia 2018 r. oraz określając rodzaj i parametry instalacji istotne z punktu widzenia przeciwdziałania zanieczyszczeniom oraz zezwolił na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i transportu odpadów, określając rodzaj i ilość odpadów dopuszczonych do wytworzenia i odzysku w ciągu roku oraz rodzaj odpadów przewidywanych do transportu. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał przepisy art. 181 ust. 1 pkt 4, art. 183 ust. 1, art. 184 ust. 1, art. 188 ust. 1, ust. 2 i ust. 5, art. 193 ust. 4 i art. 378 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. nr 129, poz. 902, z późn. zm.) oraz art. 17 ust. 2, ust. 3, art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 4, art. 31 ust. 1, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. nr 39, poz. 251, z późn. zm.) i doręczył decyzje wyłącznie wnioskodawcy.
Wnioskiem z dnia 16 lipca 2012 r. B. K. i J. K. wystąpili do Starosty Opolskiego o wznowienie postępowania zakończonego powyższą decyzją. Powołując się na przepis art. 145 § 1 pkt 4 i pkt 5 K.p.a. domagali się uchylenia przedmiotowej decyzji w całości i wydania decyzji odmawiającej ww. przedsiębiorstwu zgody na wytwarzanie, transport i odzyskiwanie odpadów. Wyjaśnili, że informację o decyzji uzyskali w dniu 4 lutego 2009 r. w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej. Zaistnienie podstaw do wznowienia uzasadnili faktem, że są właścicielami działek zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie tartaku, dla którego wydana została decyzja, będącego przedsięwzięciem znacząco oddziałującym na środowisko i na nieruchomość stanowiącą ich własność. W tych okolicznościach, zdaniem wnioskodawców, przysługiwał im przymiot strony w postępowaniu zakończonym wydaniem decyzji zezwalającej na wytwarzanie odpadów, gdyż ustawa o odpadach nie określa kto jest stroną tego postępowania prowadzonego na podstawie jej przepisów, stąd ustalenie stron postępowania powinno nastąpić w oparciu o art. 28 K.p.a. Wywiedli, że skoro nie zostali dopuszczeni do udziału w tym postępowaniu, to wniosek o jego wznowienie jest uzasadniony. Podważając legalność kwestionowanej decyzji podnieśli, że produkcja odpadów powoduje natężenie immisji zagrażających ich zdrowiu oraz życiu, a wydane zezwolenie jest niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, co stanowi kwalifikowaną wadę tej decyzji. Ponadto podnieśli, że decyzja z dnia 22 stycznia 2008 r. została wydana na podstawie nieprawdziwych okoliczności faktycznych, gdyż w rzeczywistości inwestor przewozi i przerabia znaczne większe ilości surowca, niż te, jakie podawał we wniosku oraz że gospodaruje odpadami w sposób niezgodny z wydanym pozwoleniem. Wskazali również, że weszli w posiadanie decyzji z dnia 8 kwietnia 1993 r. w przedmiocie uzgodnienia w zakresie ochrony środowiska rozwiązań projektowych przedsięwzięcia, dla którego wydano pozwolenie na wytwarzanie odpadów, stąd wniosek o zatwierdzenie planu gospodarki odpadami niebezpiecznymi nie został złożony w terminie określonym w art. 19 ustawy o odpadach.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right