Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 lipca 2014 r., sygn. VI SA/Wa 325/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Urszula Wilk (spr.) Sędzia WSA Dariusz Zalewski Protokolant st. ref. Renata Lewandowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lipca 2014 r. sprawy ze skargi K. C. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wyniku egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] - Minister Sprawiedliwości, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. w zw. z art. 75j ust. 3 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz.U. z 2009 r. nr 146, poz. 1188 ze zm., dalej jako: "Prawo o adwokaturze"), po rozpoznaniu odwołania K. C. - utrzymał w mocy zaskarżoną uchwałę Komisji Egzaminacyjnej do spraw aplikacji adwokackiej przy Ministrze Sprawiedliwości z siedzibą w O. w sprawie ustalenia wyniku egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką (dalej jako: "Komisja Egzaminacyjna) z dnia [...] września 2013 r.
Z akt sprawy wynika, że K. C. uzyskał z testu w ramach egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką 99 punktów, co skutkowało, na podstawie art. 75i ust. 3 Prawa o adwokaturze, ustaleniem przez Komisję Egzaminacyjną, uchwałą z dnia 28 września 2013 r. negatywnego wyniku egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką.
W odwołaniu do Ministra Sprawiedliwości od uchwały z dnia [...] września 2013 r. K. C. zakwestionował prawidłowość pytań testowych o numerach 18, 43, 53, 65 oraz 102.
Minister Sprawiedliwości rozpoznając niniejszą sprawę na wstępie przytoczył treść przepisów regulujących zasady przeprowadzania egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką. Następnie stwierdził, że realizując zasadę dwuinstancyjności postępowania administracyjnego - ponownie merytorycznie rozpatrzył i rozstrzygnął całokształt niniejszej sprawy i ponownie ocenił wszystkie zebrane dowody dotyczące egzaminu, przy czym poddał analizie zarówno prawidłowość przygotowania egzaminu (w tym także pytań testowych i wykazu prawidłowych odpowiedzi), jak i jego przebiegu.