Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 lipca 2014 r., sygn. VII SA/Wa 438/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Machlejd, Sędzia WSA Małgorzata Miron (spr.), Sędzia WSA Maria Tarnowska, Protokolant sekr. sąd. Ewa Sawicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lipca 2014 r. sprawy ze skargi T. S. na postanowienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] stycznia 2014 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania skargę oddala
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2014 r., znak: [...], Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, działając na podstawie art. 89 pkt 1 i art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 ze zm., dalej jako - ustawa o ochronie zabytków) oraz art. 17 pkt 2 i art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 267, dalej jako - k.p.a.) po rozpatrzeniu zażalenia T. S., utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia [...] czerwca 2013 r., znak: [...], odmawiającego wszczęcia postępowania na wniosek T. S. w sprawie wydania nakazu rozbiórki obiektu handlowego znajdującego się na działce nr [...] , przy ul. [...] w [...].
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny:
T. S. pismem z dnia 8 października 2012 r., zwrócił się do [...] Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie rozbiórki obiektu handlowego, znajdującego się na działce nr [...] przy ul. [...] w [...].
Postanowieniem z dnia [...] czerwca 2013 r. [...] Wojewódzki Konserwator Zabytków odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie wskazując w uzasadnieniu, że od 1988 r. sprawę wzniesienia budynku na działce ewid. nr [...], prowadziły wyłącznie organy nadzoru budowlanego, do nich zatem należy obowiązek zbadania całości sprawy, powiązany z ewentualnym zalegalizowaniem inwestycji, bądź wydaniem nakazu jej rozbiórki. Organ pierwszej instancji wskazał, że kompetencje nadzorcze określone w ustawie o ochronie zabytków, organ wykonuje z urzędu, a nie na wniosek zainteresowanej strony. W tej sytuacji wnioskodawca nie ma legitymacji do występowania z żądaniem wszczęcie postępowania nakazowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right