Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. II SA/Po 426/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Edyta Podrazik Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2014 r. sprawy ze skargi M. K. i M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] 2014 r. Nr [...] w przedmiocie opłaty adiacenckiej; oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia (...) grudnia 2013 r., nr (...), Dyrektor Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego w P., na podstawie art. 145, art. 146 oraz art. 148 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 267), dalej jako "K.p.a.", oraz § 9 uchwały Rady Miasta w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2004 r. Nr 83, poz. 1717), orzekł o ustaleniu opłaty adiacenckiej w wysokości (...) zł z tytułu wzrostu wartości nieruchomości zapisanej w księdze wieczystej nr (...) jako własność M. K. i M. K. na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej, położonej w P. przy ulicy (...), oznaczonej w ewidencji gruntów: obręb P., arkusz mapy (...), działka nr (...), spowodowanego wybudowaniem tej drogi (pkt. 1 decyzji) oraz zobowiązał do jej uiszczenia M. K. i M. K. (pkt. 2 decyzji).

Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie wyjaśniono, że Prezydent Miasta decyzją nr (...) z dnia (...) maja 2010 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie ulicy (...) w P. (droga kategorii gminnej) na odcinku od ulicy (...) do ulicy (...), przewidzianej do realizacji na działkach nr (...) i (...) stanowiących własność Miasta oraz na działce nr (...) stanowiącej własność osób fizycznych, z arkusza mapy (...) obrębu P. Z dniem, w którym decyzja ta stała się ostateczna, działka nr (...) położona w granicach wyznaczonych liniami rozgraniczającymi inwestycję drogową, stała się z mocy prawa własnością Miasta. Odbioru końcowego i przekazania wybudowanej drogi do użytkowania dokonano w dniu (...) grudniu 2010 r., protokołem nr (...), natomiast w dniu (...) grudnia 2010 r. Zarząd Dróg Miejskich jako inwestor, zgłosił Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego zakończenie budowy. Zawiadomienie o zakończeniu budowy drogi na ulicy (...) zostało przyjęte bez sprzeciwu (pismo Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (...) lipca 2013 r.), a zatem do legalnego użytkowania obiektu można było przystąpić w dniu (...).01.2011 r. Odwołując się do orzeczeń sądów administracyjnych wyjaśniono, że o stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi można mówić dopiero z momentem uzyskania możliwości przystąpienia do użytkowania drogi, ustalonej według przepisów ustawy Prawo budowlane, a więc w momencie, gdy decyzja o pozwoleniu na użytkowanie stanie się ostateczna albo po przyjęciu bez sprzeciwu przez organ nadzoru zgłoszenia drogi do użytkowania. Co do zasady będzie to data późniejsza niż dzień protokolarnego odbioru inwestycji. Jest to data, w której można przystąpić legalnie do użytkowania drogi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00