Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 czerwca 2014 r., sygn. I SA/Ol 357/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Zofia Skrzynecka (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Piskozub, sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Protokolant referent stażysta Milena Małyszko, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 4 czerwca 2014r. sprawy ze skargi Gminy A na indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej - działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 11 września 2013 r. Gmina (dalej jako: "Gmina", "skarżąca") zwróciła się, na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 zm.), o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług czynności przeniesienia składników mienia zakładu budżetowego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedstawiając zdarzenie przyszłe, Gmina wskazała, że jako jednostka samorządu terytorialnego, jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej. Na terenie Gminy funkcjonuje Zakład A (dalej jako: "Zakład"), działający w formie samorządowego zakładu budżetowego m.in. w zakresie eksploatacji i utrzymywania wodociągów zbiorowych, sieci wodociągowych oraz studni głębinowych i studni publicznych, eksploatacji i utrzymywania sieci kanalizacji sanitarnej, zabezpieczenia ciepła dla potrzeb odbiorców podłączonych do sieci ciepłowniczej, eksploatacji i utrzymywania kotłowni oraz sieci elektrociepłowniczej na terenie Gminy. Zakład, jako podmiot eksploatujący infrastrukturę, pobiera od mieszkańców, firm i instytucji opłaty wynikające z taryf ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.). Infrastruktura wodno - kanalizacyjna została przekazana bezumownie Zakładowi do eksploatacji, po wybudowaniu jej poszczególnych elementów. Przekazania te następowały jedynie w oparciu o dokumenty księgowe (tj. bez nieodpłatnego przekazania majątku). Zakład nie ponosił żadnych dodatkowych opłat z tego tytułu na rzecz Gminy. Aktualnie Gmina planuje przekształcenie pod koniec 2013 r. Zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Spółka). Planowane przekształcenie nastąpi w trybie określonym w art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), dalej jako: "u.g.k.". W ramach przekształcenia samorząd wniesie na pokrycie kapitału zakładowego Spółki wkład w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Jednocześnie Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, dzięki czemu będzie mogła przejąć wykonywanie dotychczasowych zadań Zakładu. Tytułem wkładu niepieniężnego Gmina wniesie do Spółki wszystkie składniki mienia Zakładu pozostałe po jego likwidacji, a Spółka zapewni ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład. Przed przekształceniem Zakład, w oparciu o dokumenty księgowe, przekaże dotychczas użytkowaną infrastrukturę z powrotem do Gminy, tym samym infrastruktura nie będzie przedmiotem przekształcenia i na tym etapie nie zostanie przekazana do Spółki w formie aportu. Sytuacja taka wynika m.in. z faktu, że infrastruktura ta była niejednokrotnie budowana przez Gminę z udziałem środków zewnętrznych, pozyskanych na mocy umów, których zapisy często zawierają obostrzenia dotyczące przekazania lub zbycia infrastruktury. W konsekwencji, ponieważ Spółka powstała po likwidacji Zakładu będzie jego sukcesorem generalnym, w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji wynikających z umów zawartych na dofinansowanie projektów wodno - kanalizacyjnych, Gmina przekaże niektóre elementy infrastruktury do Spółki po jej utworzeniu i uzyskaniu zgody na takie działanie od instytucji, z których pozyskała dofinansowanie. Gmina planuje udostępnienie infrastruktury Spółce najpierw w oparciu o umowę użyczenia, odpłatnej dzierżawy lub też na podstawie innej odpłatnej umowy (np. umowa udostępnienia sieci do przesyłu wody i ścieków), zaś w dalszej kolejności infrastruktura będzie sukcesywnie wnoszona w formie aportu rzeczowego do Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00