Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2014 r., sygn. IV SA/Po 139/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędziowie WSA Izabela Bąk-Marciniak WSA Maciej Busz Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 maja 2014 r. sprawy ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżącej Wspólnoty Mieszkaniowej [...] kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Ostateczną decyzją nr [...] o ustaleniu warunków zabudowy z [...] kwietnia 2012 r. Prezydent [...] (dalej: "Prezydent Miasta"), działając na wniosek Miasta [...], ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku zakładu kremacji oraz budowie parkingów i urządzeniu drogi wewnętrznej na terenie położonym w [...] oznaczonym w ewidencji gruntów i budynków jako działka [...].
Decyzją z [...] maja 2013 r. (znak: [...]) Prezydent Miasta przeniósł ww. decyzję o warunkach zabudowy na rzecz [...] (dalej: "Spółka").
Dnia [...] marca 2013 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej: "SKO") wpłynął wniosek z [...] marca 2013 r. Wspólnoty Mieszkaniowej [...] (dalej: "Wspólnota" lub "Skarżąca"), zastępowanej przez zawodowego pełnomocnika, radcę prawnego [...], o stwierdzenie nieważności - na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.; dalej w skrócie: "k.p.a.") - m.in. opisanej wyżej decyzji nr [...] o ustaleniu warunków zabudowy (dalej: "decyzja nr [...]") i wstrzymanie jej wykonania, ewentualnie o potraktowanie tego pisma jako informacji do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności wyszczególnionych w piśmie decyzji. W uzasadnieniu pełnomocnik Wspólnoty napisał, że dla terenu cmentarza oraz jego strefy sanitarnej - a na takim terenie jest lokalizowana projektowana inwestycja - wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego jest wykluczone. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.; dalej: "ustawa o cmentarzach", w skrócie: "u.cment.") cmentarze zakłada się i rozszerza na terenach określonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (dalej: "plan miejscowy", w skrócie: "m.p.z.p."). Sporządzenie planu miejscowego dla cmentarza jest obowiązkowe w rozumieniu art. 14 ust. 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.; dalej w skrócie: "u.p.z.p."). W konsekwencji, zgodnie z art. 62 ust. 2 u.p.z.p., skoro wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczył obszaru, w odniesieniu do którego istniał obowiązek sporządzenia m.p.z.p., to, zdaniem pełnomocnika Wspólnoty, postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy należało zawiesić do czasu uchwalenia tego planu. Dlatego, w ocenie pełnomocnika Wspólnoty, wydanie kwestionowanych decyzji o warunkach zabudowy rażąco naruszało przywołane przepisy art. 62 ust. 2 u.p.z.p. w zw. z art. 14 ust. 7 u.p.z.p. w zw. z art. 3 u.cment., co winno skutkować stwierdzeniem nieważności tych decyzji na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. Ponadto pełnomocnik zwrócił uwagę, że zakwestionowane decyzje zostały wydane bez konsultacji społecznych z okolicznymi mieszkańcami, a postępowanie zmierzające od ich wydania było prowadzone niezgodnie z art. 29 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.). Dalej podniósł, że Wspólnota jest stroną w postępowaniu, bowiem został naruszony interes prawny jej członków. Naruszenie to polega na realizacji w sąsiedztwie ich nieruchomości, w odległości kilkudziesięciu metrów od drogi krajowej nr [...], budynku krematorium, co może doprowadzić nie tylko do naruszenia środowiska przez szkodliwe dla zdrowia opary zawierające dym ze szczątków ludzkich, ale spowoduje ujemne odczucia psychiczne na widok krematorium z wysokim kominem, a także będzie przyczyną obniżenia wartości lokali. Wartość tych nieruchomości uległa stosownemu obniżeniu wskutek ich usytuowania naprzeciw Cmentarza Komunalnego, a zostanie dodatkowo obniżona, kiedy przy cmentarzu zostanie wybudowane krematorium. Pełnomocnik Wspólnoty podkreślił, że prawidłowe ustalenie kręgu stron postępowania o ustalenie warunków zabudowy jest podstawową czynnością, jaką należy przeprowadzić przez przystąpieniem do merytorycznego rozpatrzenia sprawy, i że to właśnie wspólnota mieszkaniowa, a nie jej poszczególni członkowie, powinna być stroną postępowania.