Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 maja 2014 r., sygn. II SA/Ol 257/14
Dnia 6 maja 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2014 roku sprawy ze skargi spółki A na decyzję Głównego Inspektora z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Głównego Inspektora na rzecz skarżącej kwotę 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 26 sierpnia 2013 r., L. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, nałożył na "[...]" spółkę z o.o. w O., zwaną dalej "Spółką", karę pieniężną w wysokości 5.000 zł. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji podał, że w dniu 17 czerwca 2013 r. w G. "[...]", zatrzymany został do kontroli autobus marki "[...]", którym - zgodnie z okazanymi dokumentami i wyjaśnieniami kierowców - realizowany był przewóz osób na linii regularnej z S. do B. W wyniku kontroli stwierdzono, że autobus nie odpowiadał warunkom technicznym autobusu przeznaczonego dla danego rodzaju przewozu osób, gdyż nie posiadał bocznych tablic kierunkowych, zamocowanych wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Kontrolowany autokar posiadał tylko jedną tablicę umieszczoną na szybie czołowej pojazdu. Organ pierwszej instancji przywołał w uzasadnieniu orzeczenia stanowisko kontrolowanej Spółki, że przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 nie zobowiązują przewoźnika do stosowania tablic kierunkowych bocznych. Zdaniem Spółki tablica boczna kierunkowa wymagana będzie w regularnym transporcie międzynarodowym dopiero po dniu 1 stycznia 2017 r., a obecnie produkowane autokary nie są przystosowane do umieszczania w nich takich tablic. Organ pierwszej instancji stwierdził, że wyjaśnienia strony nie miały wpływu na treść decyzji. Zgodnie bowiem z § 21 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U z 2003 r. nr 32 poz. 262 z późn. zm.), autobus regularnej komunikacji publicznej powinien być wyposażony w tablice kierunkowe: czołową i boczną. Naruszenie tego obowiązku, stosownie do art. 92a ust. 1 i ust. 2 ustawy o transporcie drogowym w zw. z lp. 2.5.1 załącznika do tej ustawy, zagrożone zostało karą pieniężną w wysokości 5.000 zł. Organ nie podzielił też poglądu Spółki, że regularna komunikacja międzynarodowa nie jest regularną komunikacją publiczną. Stwierdził, że kontrolowany autobus spełniał warunki zawarte w definicji regularnej komunikacji publicznej. Przewóz był powszechnie dostępny, wykonywany był w określonych odstępach czasu i jego trasa oraz przystanki był ściśle wyznaczone (zgodnie z rozkładem jazdy na trasie "[...]") i każda zainteresowana osoba mogła nabyć bilet na przejazd.