Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 maja 2014 r., sygn. II SA/Ol 256/14
Dnia 6 maja 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2014 roku sprawy ze skargi spółki A na decyzję Głównego Inspektora z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Głównego Inspektora na rzecz skarżącej kwotę 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na Spółkę A, zwaną dalej "Spółką", karę pieniężną w wysokości 5.000 zł. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji podał, że w dniu "[..]" w "[...]" przeprowadzono kontrolę drogową autobusu m-ki "[...]" o nr rej. "[...]", którym Spółka wykonywała regularny międzynarodowy przewóz drogowy osób na linii z "[...]" do "[...]". W wyniku tej kontroli stwierdzono, że autobus nie odpowiadał warunkom technicznym autobusu przeznaczonego dla danego rodzaju przewozu osób, gdyż nie posiadał bocznej tablicy kierunkowej w związku z czym, stwierdzono naruszenie polegające na wykonywaniu przewozu autobusem, który nie spełnia wymagań w zakresie wyposażenia i oznakowania w związku z przewozem określonej kategorii pasażerów. Organ pierwszej instancji przywołał stanowisko kontrolowanej Spółki, że przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009, nie zobowiązują przewoźnika do stosowania tablic kierunkowych bocznych. Zdaniem Spółki tablica boczna kierunkowa wymagana będzie w regularnym transporcie międzynarodowym dopiero po dniu 1 stycznia 2017 r., a ponadto obecnie produkowane autokary nie są przystosowane do umieszczania w nich tablic bocznych. Organ pierwszej instancji stwierdził, że wyjaśnienia strony nie miały wpływu na treść decyzji. Zgodnie bowiem z § 21 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U z 2003 r. Nr 32 poz. 262 ze zm.), autobus regularnej komunikacji publicznej powinien być wyposażony w tablice kierunkowe: czołową i boczną. Naruszenie tego obowiązku, stosownie do art. 92a ust. 1 i ust. 2 ustawy o transporcie drogowym w zw. z lp. 2.5.1 załącznika do tej ustawy, zagrożone zostało karą pieniężną w wysokości 5.000 zł. Organ nie podzielił też poglądu Spółki, że regularna komunikacja międzynarodowa nie jest regularną komunikacją publiczną.