Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 kwietnia 2014 r., sygn. III SA/Łd 1284/13

 

Dnia 15 kwietnia 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Nowacki, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.), Sędzia NSA Irena Krzemieniewska, , Protokolant Sekretarz sądowy - Bartosz Adamus, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 kwietnia 2014 roku sprawy ze skargi P. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenie zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej w [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...], określającą P. P. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrz wspólnotowego samochodu osobowego marki Volkswagen Caravelle, nr nadwozia [...], w kwocie 3.451 zł.

W uzasadnieniu tej decyzji podniósł, że wskazany samochód został zarejestrowany na terytorium kraju jako ciężarowy. Klasyfikacja pojazdu do samochodów ciężarowych budziła jednakże wątpliwości. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego decyzją z dnia [...] Naczelnik Urzędu Celnego w P. określił P. P. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Volkswagen Caravelle 2.5 TDI w kwocie zł 3.451 zł. Decyzję tę Dyrektor Izby Celnej w [...] utrzymał w mocy decyzją z dnia [...].

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 30 października 2012r., III SA/Łd 706/12, uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] uznając, że brak było jednoznacznych podstaw, aby nabyty przez skarżącego samochód uznać można było za samochód osobowy i zaklasyfikować do pozycji 8703. Organy nie dokonały wyczerpujących ustaleń faktycznych. Cechy i właściwości pojazdu, w tym jego wyposażenie i ogólny wygląd nie pozwalały na jednoznaczne określenie jego charakteru jako osobowego. Brak jest podstaw, aby uznać zasadność stanowiska organów podatkowych odnośnie klasyfikowania samochodu jako przeznaczonego zasadniczo do przewozu osób (innego niż objęte pozycją 8702), tj. do pozycji 8703, a w konsekwencji zasadności określenia skarżącemu zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Zmiana charakteru pojazdu nastąpiła dopiero z chwilą zarejestrowania go przez kolejnego właściciela - H. S. P. P. nabył samochód ciężarowy i jako taki użytkował go aż do dnia sprzedaży. Organ nie ustalił szczegółowych informacji na temat zmian dokonanych w samochodzie przez firmę, która zmian tych dokonywała. Uzyskany opis zmian jest dość lakoniczny. W celu ustalenia stanu technicznego pojazdu po jego sprowadzeniu do kraju należy przesłuchać nabywcę samochodu H. S. Ponadto należy przesłuchać osobę, która dokonała zmian konstrukcyjnych - C. Z. odnośnie stanu technicznego pojazdu po jego sprowadzeniu i potwierdzić zakres zmian konstrukcyjnych dokonanych w pojeździe. Należy również ustalić datę wprowadzenia pojazdu na terytorium kraju oraz jego charakter i przeznaczenie na ten dzień.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00