Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 31 marca 2014 r., sygn. II SA/Ol 102/14
Dnia 31 marca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2014 roku sprawy ze skargi spółki A na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie stwierdzenia nieważności postanowienia o uzgodnieniu koncesji na wydobywanie kruszywa I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę 457 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. orzeka, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Stowarzyszenie A pismem z dnia 21 kwietnia 2012r. na podstawie art. 31 § 1 i art. 156 § 1 pkt 2 w zw. z art. 126 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) skierowało do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wniosek o stwierdzenie nieważności postanowienia Wójta Gminy A z dnia "[...]" uzgadniającego na wniosek spółki A wydanie koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża A. Jednocześnie wniosło o dopuszczenie Stowarzyszenia do udziału w tym postępowaniu.
We wniosku podniesiono, że postanowienie, którego dotyczy wniosek, wydane zostało z rażącym naruszeniem prawa - przepisów prawa materialnego, tj. art. 106 k.p.a. w zw. z art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. - Prawo geologiczne i górnicze, art. 16 ust. 5, art. 105a tej ustawy oraz rażącym naruszeniem przepisów postępowania tj. art. 124 k.p.a., art. 7 k.p.a. oraz 77 k.p.a. Wskazano, że wniosek Stowarzyszenia jest uzasadniony zarówno ze względu na jego cele statutowe jak i interes społeczny, wyrażający się w dążeniu do wyeliminowania z obrotu prawnego przedmiotowego postanowienia, z udziałem którego udzielono spółce A koncesji na wydobywanie kopaliny pospolitej ze złoża kruszywa naturalnego A, znajdującego się na gruntach wsi A i B (gmina A) oraz Rumy (gmina A), która to działalność zdaniem stowarzyszenia przyczynia się do pogorszenia stanu środowiska naturalnego na obszarze sąsiadującym z terenem wydobycia złoża.