Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 20 marca 2014 r., sygn. III SA/Łd 20/14

 

Dnia 20 marca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska, , Protokolant Sekretarz sądowy - Dorota Czubak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2014 roku sprawy ze skargi A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. 1. oddala skargę; 2. przyznaje adwokatowi J. B. prowadzącemu Kancelarię Adwokacką w Ł. przy [...], kwotę 738 (siedemset trzydzieści osiem) złotych obejmującą podatek od towarów i usług tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu skarżącemu i nakazuje wypłacić powyższą kwotę adwokatowi J.B. z funduszu Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] w Ł. z dnia [...] określającą A. R. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW X5 o nr nadwozia [...] w wysokości 19.034,00 zł.

W uzasadnieniu tej decyzji podniósł, że nabyty przez A. R. pojazd spełnia definicję samochodu osobowego określoną w art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej u.p.a., w związku z czym organ pierwszej instancji decyzją z dnia [...] określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wskazanego pojazdu w wysokości 19.034,00 zł. Rozpoznając odwołanie A. R. od tej decyzji, organ drugiej instancji nie znalazł podstaw do zmiany rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji i uchylenia decyzji. Podniósł dalej, że zgodnie z informacją uzyskaną od BMW Vertriebs GmbH Sp. z o. o. z siedzibą w W. zawartą w piśmie z dnia 30 listopada 2012r. samochód ten został wyprodukowany na podstawie europejskiej homologacji osobowej nr e1*2001/116*0420*04 jako pojazd typu M1G, czyli osobowy (terenowy), z 5 miejscami siedzącymi, w dwóch rzędach siedzeń z 5 miejscami kotwienia foteli i 5 pasami bezpieczeństwa, 4 drzwiami, nadwoziem kombi, całkowicie przeszklonym, bez przegrody. W niemieckim dowodzie rejestracyjnym część I z 10 lutego 2011r. wskazano, iż jest to samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią. Zgodnie z zapisem w fakturze VAT [...] z dnia 7 marca 2011r. samochód został sprzedany przez A. R. na rzecz A D. S. jako ciężarowy, o nadwoziu zamkniętym. Dodatkowo wskazano, iż pojazd został sprowadzony do kraju na lawecie, bez tablic rejestracyjnych. W dniu 7 marca 2011r. przeprowadzone zostało badanie techniczne pojazdu przez uprawnionego diagnostę Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w R., co potwierdza zaświadczenie nr [...] oraz załączony do niego dokument identyfikacyjny pojazdu, w którym określono pojazd jako ciężarowy. Opłatę za recykling pojazdu zapłacił w dniu 7 marca 2011r. A. R. Przeprowadzone w dniu 28 maja 2013r. oględziny pojazdu i sporządzona dokumentacja fotograficzna wykazały, że samochód posiada pojedynczą, zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i pasażerów, 5 miejsc siedzących. W pojeździe stwierdzono stałe siedzenia z wyposażeniem zabezpieczającym dla kierowcy i pasażera z przodu pojazdu, stałe punkty kotwiące i wyposażenie do zainstalowania siedzeń oraz wyposażenia zabezpieczającego w przestrzeni tylnej powierzchni dla pasażerów, tylne okna wzdłuż dwubocznych paneli, przesuwne, wahadłowe lub podnoszone drzwi z oknami na bocznych panelach lub z tyłu, brak przegrody, wyposażenie całego wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów, np. dywaniki, oświetlenie, popielniczki, jednolitą wykładzinę podłogową, uchwyty boczne górne w przedniej i tylnej części pojazdu, elektryczne mechanizmy podnoszenia szyb w drzwiach bocznych pierwszego i drugiego rzędu siedzeń, elektryczną regulację siedzeń, podgrzewanie siedzeń, podgrzewanie lusterek, jednolitą tapicerkę sufitowa na całej powierzchni dachu, głośniki w przedniej i tylnej części pojazdu. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia 9 stycznia 2012r. zostało wydane na okoliczność zmiany rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy, zmiany liczby miejsc z 2 na 5 osób. W ocenie organu drugiej instancji nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód marki BMW X5 posiada szereg cech charakterystycznych dla pojazdu zdefiniowanego kodem CN 8703, tj. samochodu osobowego, przeznaczonego zasadniczo do przewozu osób: został wyprodukowany jako samochód osobowy pięciomiejscowy, szyby boczne na całej długości pojazdu, wyposażenie części bagażowej w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (głośniki, elektryczne mechanizmy podnoszenia szyb oraz klamki umożliwiające ich otwarcie z wnętrza pojazdu, oświetlenie, uchwyty boczne górne dla pasażerów, dywaniki i popielniczki), brak stałej przegrody. Dokonane zmiany w samochodzie i okoliczność, iż w momencie jego wspólnotowego nabycia i przemieszczenia na terytorium kraju posiadał jedynie dwa miejsca siedzące (dla kierowcy i pasażera) świadczą o tym, że w pojeździe tym dokonano zmian umożliwiających przewóz towaru. Zmiany te jednak nie są właściwe temu towarowi, którego właściwość do przewozu osób została uformowana na etapie produkcji. Dokonane w samochodzie osobowym zmiany, przystosowujące go do przewozu towarów, nie wpłynęły na klasę pojazdu, jego wygląd zewnętrzny, stylistykę, wykończenie komfortowe wnętrza. Zachowane zostało wyposażenie, które jest wyposażeniem mającym znaczenie i typowym dla pojazdów do przewozu osób. Oczywiście takie wyposażenie nie wyłącza możliwości przewozu towarów, ale jest argumentem o przeznaczeniu pojazdu zasadniczo do przewozu osób. Samochód mimo dokonanych w nim zmian, jest samochodem osobowym, przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób, przez co w świetle przepisów u.p.a., podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Nabyty wewnątrzwspólnotowo przez skarżącego pojazd nie służył mu w ogóle do przewozu towarów, lecz został niemal natychmiast sprzedany na rzecz A D. S. Kierowane do A. R. przez organ pierwszej instancji wezwania do złożenia dokumentu, tj. faktury, umowy zakupu potwierdzającego nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz do złożenia oświadczenia, w jakim dniu samochód został przemieszczony do kraju, pozostały bez odpowiedzi. Zgodnie z fakturą z dnia 7 marca 2011r. skarżący sprzedał na terytorium kraju pojazd A D. S. Z akt sprawy wynika, że A. R. uiścił opłatę za recykling pojazdu (zgodnie z kopią dowodu wpłaty z dnia 7 marca 2011r.). Ponieważ obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju za podatnika podatku akcyzowego należy uznać A. R. Za datę powstania obowiązku podatkowego, wobec braku wskazania przez skarżącego, należy przyjąć dzień 7 marca 2011r., tj. datę pierwszej czynności na terenie kraju. Skoro prawidłowo pojazd należy zaklasyfikować do pozycji 8703 jako pojazd osobowy, to stosownie do art. 105 ust. 1 u.p.a., podlega on akcyzie według stawki 18,6% (dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2.000 centymetrów sześciennych). Decyzja organu pierwszej instancji określająca zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w wysokości 19.034,00 zł jest prawidłowa, a argumentacja przedstawiona w jej uzasadnieniu - w obowiązującym stanie faktycznym i prawnym przekonująca i właściwa. Akta sprawy wskazują, że zebrany materiał dowodowy jest kompletny i pozwolił na dokonanie prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, stronie zapewniono czynny udział w postępowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00