Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 marca 2014 r., sygn. II SA/Gl 1644/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Piotr Broda, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant specjalista Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2014 r. sprawy ze skargi B.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Podczas kontroli przeprowadzonej w dniach: 27 listopada 2012 r. oraz 15 kwietnia 2013 r. pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w C. stwierdzili zajęcie pasa drogowego al. [...] w C. poprzez umieszczenie jednostronnej tablicy reklamującej firmę [A] o powierzchni 3 m2 (2,5 m x 1,2 m). Po wszczęciu w tej sprawie postępowania pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. i przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w C., działając z upoważnienia Prezydenta Miasta C., decyzją z dnia [...] r. nr [...] nałożył na B. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą B. S. Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe "[B]" z siedzibą w C. karę pieniężną w wysokości 7.992,00 zł za zajęcie pasa drogowego drogi krajowej al. [...] w C., celem umieszczenia reklamy o powierzchni 3 m2, na działce drogowej nr [1], obręb [...], bez zezwolenia zarządcy drogi w dniach od 27 listopada 2012 r. do 23 kwietnia 2013 r.

W odwołaniu od tej decyzji pełnomocnik B. S. zarzucił, że reklama znajduje się poza pasem drogowym, gdyż usytuowana jest w odległości większej niż 0,75 m od granicy drogi. W tym względzie powołał się na treść art. 34 ustawy o drogach publicznych, który określa odległości granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z nim odległość ta winna wynosić co najmniej 0,75 m. Ponadto podniósł, że organ I instancji nie wykazał, aby reklama kolidowała z elementami pasa drogowego (jezdnią lub chodnikiem itp.). Nadto zwrócił uwagę, że organ administracji stosownie do art. 36 ustawy o drogach publicznych winien przede wszystkim wezwać do usunięcia obiektu z terenu pasa drogowego, a dopiero w dalszej kolejności nakładać karę pieniężną. W odwołaniu stwierdzono również, że reklama została ulokowana w przedmiotowym miejscu w ramach pozwolenia na budowę nr [...], wydanego w dniu [...] r. przez Prezydenta Miasta C. (znak [...]) obejmującego budowę autosalonu i serwisu samochodowego wraz infrastrukturą towarzyszącą i znajduje się na terenie objętym tym pozwoleniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00