Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. III SA/Wr 826/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Guziński Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Marcin Miemiec Protokolant referent Ewa Pąsiek po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 31 stycznia 2014 r. sprawy ze skargi M. P. na czynność Starosty B. z dnia [...] r., Nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od S. B. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. skarżący M. P., działający przez pełnomocnika, wystąpił do Starosty B. z wnioskiem o stwierdzenie i zwrot, wraz z odsetkami za zwłokę, nadpłaconej w kwocie 425 zł opłaty za wydanie karty pojazdu dla sprowadzonego samochodu Volkswagen Golf 19TDI o numerze rejestracyjnym [...]. Swoje żądanie motywował niezgodnością z prawem europejskim przepisów stanowiących podstawę pobrania opłaty w wysokości 500 zł za wydanie karty pojazdu, co zostało potwierdzone orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 r. w sprawie C-134/07.
W odpowiedzi udzielonej pismem z dnia 12 września 2013 r. (doręczonym pełnomocnikowi skarżącego w dniu 23 września 2013 r.), Starosta odmówił zwrotu opłaty wyjaśniając, że jej pobranie nastąpiło na mocy w szczególności przepisu § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310) i miało charakter czynności administracyjno-technicznej. Starosta jest jedynie organem rejestrującym pojazdy i nie jest jego rolą rozstrzyganie czy obowiązujące w Polsce przepisy, które regulują zasady postepowania organów, są zgodne z traktatami unijnymi. Zadanie to należy do organów legislacyjnych.