Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 stycznia 2014 r., sygn. IV SA/Gl 1334/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga- Gajewska (spr.) Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant St. sekr. sąd. Agnieszka Rogowska-Bil po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2014 r. sprawy ze skargi Gminy J. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na dyrektora przedszkola oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] Wojewoda [...], na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), stwierdził nieważność zarządzenia nr [...] Wójta Gminy J. z dnia [...] w sprawie powołania Komisji Konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko Dyrektora Przedszkola w S.
Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie organ nadzoru podał, że we wskazanym zarządzeniu skład komisji konkursowej został ustalony z istotnym naruszeniem art. 36a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie: "ustawa o systemie oświaty" i polega na wykluczeniu ze składu tej komisji przedstawicieli organizacji związkowej. Zdaniem organu, brzmienie art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty jednoznacznie wskazuje, że w skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele następujących podmiotów: organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej, rady rodziców, organizacji związkowych. To jest ustawowy i obligatoryjny skład komisji konkursowej, a więc żadnego z tych podmiotów w składzie komisji nie może zabraknąć (poza przypadkami określonymi w art. 36a ust. 10 i 11 ustawy o systemie oświaty), co więcej ustawodawca nie upoważnił organu prowadzącego szkołę do dowolnej modyfikacji tego unormowania. Organ nadzoru ustalił, że pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. Wójt Gminy wystąpił do Prezesa Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w J. o delegowanie swoich przedstawicieli do prac w komisjach konkursowych wyznaczając termin do dokonania tych czynności do dnia 13 maja 2013 r. Równocześnie Wójt w swoich wyjaśnieniach zawartych w piśmie z dnia 12 sierpnia 2013 r. poinformował, że "do dnia dzisiejszego" nie otrzymał odpowiedzi. W tej sprawie wyjaśnienia złożył także Prezes Zarządu Oddziału ZNP w J., który w piśmie z dnia 6 września 2013 r. wskazał, że wytypował przedstawicieli związku do udziału w komisji jednakże o jeden dzień spóźnił się z wysłaniem pisma do Wójta Gminy i zgłoszenie to nie zostało przyjęte. Organ nadzoru zaznaczył, że nie posiada uprawnień do prowadzenie konfrontacji w tej sprawie i dokonania oceny prawdziwości oświadczeń obu stron, tym bardziej, że wyjaśnienie przedmiotowej kwestii pozostaje bez wpływu na legalność wydanego zarządzenia. Decydującą bowiem przesłanką stwierdzenia jego niezgodności z prawem jest brak w składzie komisji konkursowej ustawowo określonych podmiotów, mających wyłonić kandydata na stanowisko dyrektora. W ocenie organu nadzoru wyjaśnienia Wójta Gminy J. nie uzasadniają prawa organu prowadzącego do pozbawienia przedstawicieli organizacji związkowych udziału w pracach komisji konkursowej i ich wpływu na wynik konkursu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right