Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Op 468/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk (spr.) Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant St. sekretarz sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi G. B. na decyzję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Opolu z dnia 23 września 2013 r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby funkcjonariusza Służby Więziennej oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Zakładu Karnego w [...], działając na podstawie art. 96 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. nr 79, poz. 523, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, decyzją personalną nr [...], z dnia 14 sierpnia 2013 r., zwolnił [...] G. B. ze służby z dniem 31 sierpnia 2013r. Organ stwierdził, że zwolnienie następuje z powodu nieobecności w służbie spowodowanej chorobą trwającą nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy. G. B. rozpoczął leczenie od dnia 8 lipca 2012 r. i nie pełni służby z powodu choroby, trwającej nieprzerwanie do dnia wydania decyzji.
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł G. B. Uznał tę decyzję za krzywdzącą i naruszającą prawo. Wskazał, że w dniu 17 maja 2013 r. zakończył leczenie a dnia 20 maja 2013 r. stawił się do służby, jednak został skierowany na badania lekarskie w dniu 20 i 21 maja 2013 r., ale od dnia 22 maja 2013 r. przebywa nadal na zwolnieniu lekarskim.
Dyrektor Okręgowy Służby Więziennej w Opolu po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia 23 września 2013 r., nr [...], utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu organ odwoławczy podniósł, iż z dniem 1 marca 2012 r. G. B. został przyjęty na okres służby przygotowawczej, a następnie mianowany na stanowisko [...] w Zakładzie Karnym w [...]. Na zajmowanym stanowisku pełnił służbę w systemie zmianowym. W okresie od 8 lipca 2012 r. do 17 maja 2013 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim. W dniach 18-19 maja 2013 r. (sobota, niedziela) nie rozpisano w książce rozkładu służby funkcjonariuszy [...] - G. B., ze względu na brak badań kontrolnych, wymaganych i wykonywanych po 30 dniach absencji chorobowej funkcjonariusza oraz brak aktualnych badań okresowych, których ważność upłynęła 1 marca 2013 r. W dniu 20 maja 2013 r. (poniedziałek) skarżący stawił się do jednostki i został skierowany do lekarza medycyny pracy w OISW w [...]. Ze względu na brak dokumentacji potwierdzającej zakończenie leczenia, ponownie w dniu 21 maja 2013 r. skierowano go do lekarza medycyny pracy w OISW w [...]. Lekarz medycyny pracy nie zakwalifikował funkcjonariusza jako zdolnego do pełnienia służby i wystawił mu zaświadczenie o konieczności skierowania na komisję lekarską MSW, celem ustalenia zdolności do służby. G. B. nie dostarczył przełożonemu zaświadczenia od lekarza medycyny pracy, ani też nie poinformował przełożonego o treści tego zaświadczenia, tj. konieczności skierowania na komisję lekarską MSW. Przedłożył natomiast kolejne zwolnienie lekarskie o niezdolności do służby od dnia 22 maja 2013 r. Organ zasygnalizował także, że w dniu 24 maja 2013 r. telefonicznie powiadomiono funkcjonariusza, aby stawił się w jednostce macierzystej w dniu 29 maja 2013 r. (po zakończeniu absencji chorobowej), po skierowanie na komisję lekarską. W wyznaczonym dniu nie stawił się do jednostki, lecz wpłynęło jego kolejne zwolnienie lekarskie na okres od 29 maja 2013 r. do 16 czerwca 2013 r. Po tej dacie wpływały następne zwolnienia lekarskie na okresy: od 11 czerwca do 1 lipca, od 2 do 30 lipca i od 31 lipca do 25 września 2013 r. Organ stwierdził, że w tej sprawie występuje nieobecność funkcjonariusza w służbie spowodowana chorobą, trwającą nieprzerwanie przez okres przekraczający 12 miesięcy. Wyjaśnił, że na zasadzie art. 96 ust. 2 pkt 6 i art. 117 ustawy w związku z art. 229 § 2 i 4 Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 sierpnia 2010 r. w sprawie stosowania do funkcjonariuszy Służby Więziennej przepisów Kodeksu pracy w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 145, poz. 979), można zwolnić funkcjonariusza ze służby. W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni spowodowanej chorobą, funkcjonariusz bezwzględnie podlega kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia jego zdolności do wykonywania służby na dotychczasowym stanowisku, a pracodawca nie może dopuścić do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do służby na określonym stanowisku. Odnosząc się do zarzutów odwołania organ wyjaśnił, iż przez obecność w służbie należy rozumieć stawienie się do służby w stanie zdrowotnym umożliwiającym jej pełnienie, a więc przystąpienie do wykonywania obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku służbowym. Samo stawienie się do jednostki po zakończonej absencji chorobowej trwającej ponad 30 dni, bez uzyskania wymaganego przepisami bhp zaświadczenia lekarskiego o zdolności zdrowotnej do wykonywania służby nie może być uznane za "obecność w służbie", zwłaszcza że funkcjonariusz skierowany przez przełożonego na badania lekarskie nie ukończył tych badań, nie stawił się na komisję lekarską, natomiast przedłożył kolejne zwolnienia lekarskie na okres od 22 maja 2013 r. do 25 września 2013 r. Wprawdzie na okres 4 dni, tj. od 18 do 21 maja 2013 r. funkcjonariusz nie przedłożył zwolnienia lekarskiego, ale nie przedłożył też zaświadczenia lekarskiego o zdolności do służby, ani nie zakończył badań bhp, na które skierował go przełożony w dniach 20 i 21 maja 2013 r., jedynie dostarczył kolejne zwolnienia lekarskie na okres od 22 maja 2013 r. Zdaniem organu, w tym stanie faktycznym, w dniu 8 lipca 2013 r. spełniła się przesłanka z art. 96 ust. 2 pkt 6 ustawy, umożliwiająca przełożonemu zwolnienie G. B. ze służby, co nastąpiło z dniem 31 sierpnia 2013 r.